Καλωσορίζουμε στο blog μας την Ποίηση.
Η στήλη για την ποίηση εγκαινιάζεται με το εισαγωγικό σημείωμα του καθηγητή παιδικής λογοτεχνίας Ανδρέα Καρακίτσιου,Τ.Ε.Π.Α.Ε ΑΠΘ,που χρόνια τώρα ταξιδεύει στα μονοπάτια της ποίησης με τα φτερά της φαντασίας του.
Δεν
είναι μόνο που φέτος είναι η επέτειος των εκατό χρόνων από τη γέννηση του
Νικηφόρου Βρεττάκου, είναι ότι και ο ποιητής είναι στις καρδιές όσων τον έχουν
διαβάσει, μελετήσει, αγαπήσει. Είναι που ο ποιητής έδωσε τη ζωή του στην ποίηση,
την αγάπησε όσο τη γυναίκα του, τα παιδιά και τα εγγόνια του, όπως γράφει η Αθηνά
Μπίνιου στο βιβλίο,«Το παιδί που έγινε ποιητής»,Πατάκης.
Κάθε Πέμπτη θα φιλοξενούμε ένα ποίημα που θα απευθύνεται στους μαθητές, μαθήτριες,
στους εκπαιδευτικούς και τους φίλους της παιδικής ποίησης.
Ωστόσο δε
θα μείνουμε μόνο σε αυτό, από Δεκέμβρη θα αναρτήσουμε μια επιπλέον πρωτότυπη στήλη με στόχο να παρέχουμε ένα
εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών για να προσεγγίσουν ένα ποίημα.
Η στήλη
θα φέρει το όνομα:
«Ποιήματα που μου μιλούν».
Θα πρωτοπαρουσιάζονται
στη Λέσχη Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης», τη Λέσχη Φοιτηριών ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, και από το νέο έτος και στους μαθητές μας
σε ένα πρόγραμμα έκπληξη.
Η στήλη για την ποίηση εγκαινιάζεται με το εισαγωγικό σημείωμα του καθηγητή παιδικής λογοτεχνίας Ανδρέα Καρακίτσιου,Τ.Ε.Π.Α.Ε ΑΠΘ,που χρόνια τώρα ταξιδεύει στα μονοπάτια της ποίησης με τα φτερά της φαντασίας του.
Η παιδική ποίηση ως ολότητα είναι μια
ισοτοπία μορφής και περιεχομένου με διάφορες παραλλαγές. Ορισμένες παραπέμπουν
στην παραδοσιακή ποίηση, άλλες στη νεοτερική και στις σουρεαλιστικές μορφικές
επιλογές και άλλες στην αστείρευτη δεξαμενή της προφορικής λαϊκής ποίησης και
λογοτεχνίας. Πάντοτε όμως οι μορφικές και θεματικές επιλογές συνδέονται άμεσα
και στην ουσία διαμορφώνονται από την καταλυτική επιρροή του προσδοκώμενου/υποτιθέμενου
μικρού ή νεαρού αναγνώστη.
H παιδική ποίηση όμως ως λογοτεχνικό είδος
διαφοροποιείται ευθέως όχι μόνο από τα υπόλοιπα είδη της παιδικής πεζογραφίας, όπως είναι φυσιολογικό, αλλά ακόμη και έναντι της ποίησης εν γένει.
Ακολουθεί μια τελείως αυτόνομη και διαφορετική λογική και υπακούει σε
διαφορετικούς κανόνες και συμβάσεις. Κατ’ αρχάς συμπυκνώνει περισσότερο από την
ποίηση εν γένει(ενηλίκων) την έκφραση του χορού και της μουσικής. Χωρίς να
απεμπολεί τα όρια της γλώσσας και του νοήματος εμφαίνει στα διάφανα επίπεδα του
ήχου και του ρυθμού, αναζητώντας θα ‘λεγε κανείς, την πεμπτουσία του ποιητικού
λόγου στη συνύπαρξη των τριών τεχνών, μουσικής, χορού και ποιητικού λόγου.
Ουσιαστικά, η παιδική ποίηση επαναπροσδιορίζει τις ρίζες και την προέλευση του
ποιητικού λόγου και επιστρέφει επιδεικτικά στις
μορφές έκφρασης εκεί όπου σώμα, ψυχή και συναίσθημα ταυτίζονται αρμονικά
και δημιουργικά.
Ο
μικρός ακροατής/αναγνώστης προσλαμβάνει το παιδικό ποίημα πρώτα ωσάν μια
αλυσίδα ήχων και μελωδικών ακουσμάτων και στη συνέχεια ωσάν μια έλλογη σειρά
ανιχνευτικών νοημάτων . Οι ηχητικές και μουσικές εικόνες των ποιημάτων
ενδιαφέρουν προνομιακά τους μικρούς ακροατές και έπονται σημασίας και
προτεραιότητας οι νοητικές Έτσι, ένα παιδικό ποίημα περισσότερο ακούγεται,
βιώνεται, τραγουδιέται, χορεύεται, δραματοποιείται και λιγότερο εννοείται, κι
αυτό αργότερα στο στάδιο του ρεαλισμού και των συγκεκριμένων νοητικών
ενεργειών. Ο μικρός αναγνώστης/ ακροατής στην πρόσληψη του ποιήματος
επιστρατεύει όχι μόνο τα μάτια αλλά και το σώμα, όχι μόνο το νου αλλά και το
σώμα του.
Ανδρέας
Καρακίτσιος
Καθηγητής Τ.Ε.Π.Α.Ε., Α.Π.Θ.
Όπως η μέλισσα γύρω από ένα
άγριο
Λουλούδι, όμοια και εγώ. Τριγυρίζω
Διαρκώς γύρω απ’τη λέξη…
Με το νήμα
Των λέξεων, αυτόν το χρυσό
Του χρυσού, που βγαίνει απ΄τα
βάθη
Της καρδιάς μου, συνδέομαι,
συμμετέχω
Στον κόσμο…
-Ο αγρός των λέξεων, Τα ποιήματα τόμος 3
Νικηφόρος Βρεττάκος Το παιδί που έγινε ποιητής,
Α.Μπίνιου, Πατάκης
Οι φιλαναγνωστικές
δράσεις όπως παρουσιάστηκαν, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών
«Αχ.Καψάλης»,τη 8/10/2012 και στην Δ΄τάξη του 105ου Δ.Σ Αν.Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του προγράμματος:
«Πάμε Τελλόγλειο με
τη Δ/νση Π.Ε Αν. Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ιστορίες, να δράσουμε και να
ταξιδέψουμε μέσα από εικόνες του Λούβρου».
Το πρόγραμμα των μαθητών υλοποιείται στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ.
Πηγαίνετε στη στήλη:
Πηγαίνετε στη στήλη:
"Προτάσεις φιλαναγνωστικών δράσεων 2012-2013",να δείτε όλο το πρόγραμμα.
Αγαπητά μας παιδιά,
αγαπητοί
εκπαιδευτικοί, βιβλιοθηκονόμοι, γονείς και φίλοι του βιβλίου,ο
αγαπημένος συγγραφέας Φίλιππος Μανδηλαράς, με την ανατρεπτική ιστορία
του"Μια μύγα μια φορά" στη στήλη«Ο Συγγραφέας συνομιλεί με τα παιδιά".
Στόχος της στήλης είναι να διαβάζεται από τα παιδιά μέσα στην τάξη με το Δάσκαλο, στη Βιβλιοθήκη με το Βιβλιοθηκονόμο και στο σπίτι με τους γονείς.
Στόχος της στήλης είναι να διαβάζεται από τα παιδιά μέσα στην τάξη με το Δάσκαλο, στη Βιβλιοθήκη με το Βιβλιοθηκονόμο και στο σπίτι με τους γονείς.
Οι
μαθητές/μαθήτριες μπορούν να επικοινωνήσουν με τη/το συγγραφέα, με μια
ερώτηση που θα καταγράφουν στη θέση σχόλια, και να πάρουν μια απάντηση
από την/τον ίδιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου