ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μάϊος 2014 μέχρι και σήμερα δημοσίευση βιβλιοάποψη νέων βιβλίων στο
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"από τη Δημιουργό-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Οκτώβριος 2013-Μάϊος 2014
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"Δημιουργός-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.

Μάιος 2011-Σεπτέμβριος 2013
"Βιβλία και Βιβλιοφιλία" και μέσα από το site της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Διευθυντής Μιχάλης Καλογραίας,Yπεύθυνη Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,Μαθητών και Φοιτητών,"Αχιλλέας Καψάλης" -Υπεύθυνη σχεδιασμού και ύλης filanagnosiaprogram.blogspot.com:Έλενα Αρτζανίδου.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Ανδρ.Καρακίτσιος-Τι σχεδιάσαμε/Που και τι κάναμε.


Περί παιδικής ποιήσεως τα σπουδαία.
Η παιδική ποίηση ως ολότητα είναι μια ισοτοπία μορφής και περιεχομένου με διάφορες παραλλαγές. Ορισμένες παραπέμπουν στην παραδοσιακή ποίηση, άλλες στη νεοτερική και στις σουρεαλιστικές μορφικές επιλογές και άλλες στην αστείρευτη δεξαμενή της προφορικής λαϊκής ποίησης και λογοτεχνίας. Πάντοτε όμως οι μορφικές και θεματικές επιλογές συνδέονται άμεσα και στην ουσία διαμορφώνονται από την καταλυτική επιρροή του προσδοκώμενου/υποτιθέμενου μικρού ή νεαρού αναγνώστη.
H παιδική ποίηση όμως ως λογοτεχνικό είδος διαφοροποιείται ευθέως όχι μόνο από τα υπόλοιπα είδη της παιδικής  πεζογραφίας, όπως είναι φυσιολογικό,  αλλά ακόμη και έναντι της ποίησης εν γένει. Ακολουθεί μια τελείως αυτόνομη και διαφορετική λογική και υπακούει σε διαφορετικούς κανόνες και συμβάσεις. Κατ αρχάς συμπυκνώνει περισσότερο από την ποίηση εν γένει(ενηλίκων) την έκφραση του χορού και της μουσικής. Χωρίς να απεμπολεί τα όρια της γλώσσας και του νοήματος εμφαίνει στα διάφανα επίπεδα του ήχου και του ρυθμού, αναζητώντας θα ‘λεγε κανείς, την πεμπτουσία του ποιητικού λόγου στη συνύπαρξη των τριών τεχνών, μουσικής, χορού και ποιητικού λόγου. Ουσιαστικά, η παιδική ποίηση επαναπροσδιορίζει τις ρίζες και την προέλευση του ποιητικού λόγου και επιστρέφει επιδεικτικά στις  μορφές έκφρασης εκεί όπου σώμα, ψυχή και συναίσθημα ταυτίζονται αρμονικά και δημιουργικά.
Ο μικρός ακροατής/αναγνώστης προσλαμβάνει το παιδικό ποίημα πρώτα ωσάν μια αλυσίδα ήχων και μελωδικών ακουσμάτων και στη συνέχεια ωσάν μια έλλογη σειρά ανιχνευτικών νοημάτων . Οι ηχητικές και μουσικές εικόνες των ποιημάτων ενδιαφέρουν προνομιακά τους μικρούς ακροατές και έπονται σημασίας και προτεραιότητας οι νοητικές Έτσι, ένα παιδικό ποίημα περισσότερο ακούγεται, βιώνεται, τραγουδιέται, χορεύεται, δραματοποιείται και λιγότερο εννοείται, κι αυτό αργότερα στο στάδιο του ρεαλισμού και των συγκεκριμένων νοητικών ενεργειών. Ο μικρός αναγνώστης/ ακροατής στην πρόσληψη του ποιήματος επιστρατεύει όχι μόνο τα μάτια αλλά και το σώμα, όχι μόνο το νου αλλά και το σώμα του.
Ανδρέας Καρακίτσιος
Καθηγητής  Τ.Ε.Π.Α.Ε., Α.Π.Θ.

                                                      Τι σχεδιάσαμε.

  Ο Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε κ. Αλέξανδρος Κόπτσης, επισκέφτηκε και ενημέρωσε τα Δ.Σ της 7ης Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, συζήτησε μαζί τους για την πρόθεσή του να διοργανώσει μικρά δίωρα βιωματικά εργαστήρια που δεν θα διατάρασσαν το πρόγραμμα του σχολείου τους. Τα εργαστήρια θα πραγματοποιούσε η Έλενα Αρτζανίδου παρουσιάζοντας ένα δικό της πρόγραμμα δράσεων που είχε στόχο την αισθητική καλλιέργεια και την επαφή του παιδιού με το βιβλίο. Οι εκπαιδευτικοί άκουσαν και αποδέχτηκαν την πρότασή του για την υλοποίηση του προγράμματος φιλαναγνωσίας .

 Που και τι κάναμε.
20 Δεκεμβρίου 2010: Η Έλενα Αρτζανίδου συμμετείχε ως εισηγήτρια στην ημερίδα «Το Πρόγραμμα της Φιλαναγνωσίας στα Δημοτικά Σχολεία», με θέμα «Τρόποι-Τεχνικές προσέγγισης ενός βιβλίου», που διοργανώθηκε από την Περιφερειακή Δ/νση Π.Ε και Δ.Ε Κεντρικής Μακεδονίας Τμήμα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε

Δίωρα βιωματικά εργαστήρια φιλαναγνωσίας διοργανώθηκαν στην 7η Εκπαιδευτική Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, από το Σχολικό Σύμβούλο κ.Αλέξανδρο Κόπτση, και πραγματοποιήθηκαν από την Έλενα Αρτζανίδου:
8 Φεβρουαρίου 2011, στο 81ο Δ.Σ. Θεσσαλονίκης
10 Φεβρουαρίου 2011, στο 29ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης
15 Φεβρουαρίου 2011, στο 5ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης
1 Μαρτίου 2011, στα 3ο ,82ο,17ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης
3 Μαρτίου 2011,στα 14ο  και 107 Δ.Σ Θεσσαλονίκης
8 Μαρτίου 2011, στο 33ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης
17 Μαρτίου 2011, στο 88ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης
Ιδιωτικά σχολεία:
Κυριακή13 Μαρτίου 2011, δίωρο βιωματικό εργαστήριο στο Ιδιωτικό Δ.Σ και Νηπιαγωγείο  Μαντουλίδη, με συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών, αλλά και με την παρουσία της κα Αικ. Μαντουλίδου, της Γενικής Δ/ντριας κα Άσπ. Χασιώτη, του Δ/ντη του Δ.Σ κ. Γ. Χατζόπουλου και της Δ/ντριας Νηπιαγωγείου κα. Ελ. Τουτουντζή.
21 Mαρτίου 2012,δίωρο βιωματικό εργαστήριο,για εκπαιδευτικούς όμορων σχολείων στο 29ο Δ.Σ Θεσ/νίκης
30 Μαρτίου 2012,δίωρο βιωματικό εργαστήριο στο Πειραματικό Ευόσμου,υπό την αρμοδιότητα του κου Αλ.Κόπτση
1η Οκτωβρίου 2012,τρίωρο βιωματικό εργαστήριο,στο 88ο Δ.Σ Θεσ/νίκης, και στα πλαίσια του Πιλοτικού προγράμματος,α΄φάση,προαιρετική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του Σχ.Συμβούλου 7ης Π.Ε Αν.Θεσ/νίκης και σε ώρες πέραν του ωραρίου 17:00μ.μ.
23 Ιανουαρίου 2013,τρίωρο βιωματικό,στο 15ο Δ.Σ Θεσ/νίκης,στα πλαίσια του Πιλοτικού προγράμματος,β΄φάση,προαιρετική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του Σχ.Συμβούλου 7ης Π.Ε Αν.Θεσ/νίκης, και σε ώρες πέραν του ωραρίου 16:00μ.μ...  

Δίωρα βιωματικά εργαστήρια,με εισηγήτρια την Έλενα Αρτζανίδου, διοργανώθηκαν ύστερα από κάλεσμα του Σχολικού Συμβούλου Απόστολου Παρασκευά 3ης Π.Ε ν.Χαλκιδικής,σε πιλοτικό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας:
19 Οκτωβρίου 2012,δυο δίωρα βιωματικά εργαστήρια φιλαναγνωσίας,στο Δ.Σ Αρναίας Χαλκιδικής, και στα πλαίσια του Πιλοτικού προγράμματος,α΄φάση,προαιρετική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του Σχ.Συμβούλου 3ης Π.Ε Χαλκιδικής , και σε ώρες 12-14:00 και 14:00-16:00μ.μ
22 Απριλίου 2013 δίωρα βιωματικά εργαστήρια φιλαναγνωσίας,στο Δ.Σ Αρναίας Χαλκιδικής, και στα πλαίσια του Πιλοτικού προγράμματος,β΄φάση,προαιρετική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του Σχ.Συμβούλου 3ης Π.Ε Χαλκιδικής και σε ώρες 12-14:00

Δίωρα βιωματικά εργαστήρια,με εισηγήτρια την Έλενα Αρτζανίδου, διοργανώθηκαν ύστερα από κάλεσμα του Σχολικού Συμβούλου Βαγγέλη Κελεσίδη 2ης Π.Ε ν.Χαλκιδικής,σε πιλοτικό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας:
6 Φεβρουαρίου 2013,δυο δίωρα βιωματικά εργαστήρια φιλαναγνωσίας,στο Δ.Σ Ν.Μουδανιών Χαλκιδικής, και στα πλαίσια του Πιλοτικού προγράμματος,α΄φάση,προαιρετική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών που ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του Σχ.Συμβούλου 2ης Π.Ε Χαλκιδικής, και σε ώρες 12-14:00 και 14:00-16:00μ.μ

 
Δίωρα βιωματικά εργαστήρια, με εισηγήτρια την Έλενα Αρτζανίδου, διοργανώθηκαν ύστερα από κάλεσμα και άλλων Σχολικών Συμβούλων του νομού Θεσσαλονίκης αλλά και άλλων νομών:
16 Νοεμβρίου 2010, στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Βέροιας, ο Σχ. Σύμβουλος Ι. Καϊλάρης της 4ης Εκπ/κης Περιφέρειας διοργάνωσε και κάλεσε τους εκπαιδευτικούς Α΄ και Β΄τάξεις, με την υποστήριξη της Βιβλιοθήκης Βέροιας, του Δ/ντη Π.Ε Ημαθίας κ. Δ.Διαμαντόπουλου, και του κ. Κουτσουπιά Φώτη, Σχ. Συμβούλου 1ης Εκπ/κης Περιφέρειας Ημαθίας.
2 Μαρτίου 2011,στο Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου, διοργανώθηκε ημερίδα, από την κ. Ι.Λαζαρίδου, Σχ. Σύμβουλο 38ης και 60ης Εκπ/κης Περιφέρειας Προσχολικής Αγωγής, με καλεσμένες τις νηπιαγωγούς της 60ης Εκπ/κης Περιφέρειας Θεσσαλονίκης.
22 Μαρτίου 2011, στο 8ο Δ.Σ Κιλκίς, προσκλήθηκαν οι εκπαιδευτικοί Α΄και Β΄τάξεις της πόλης του Κιλκίς, από την κ. Αθ.Βασδέκη, Σχ.Σύμβουλο 2ης Εκπ/κης Περιφέρειας Κιλκίς, με την υποστήριξη του Δ/ντη Π.Ε ν. Κιλκίς κ. Κ. Ραμπίδη.
14 Απριλίου 2011 στο 8ο και 18ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης, διοργανώθηκε ημερίδα με καλεσμένους τους εκπαιδευτικούς της 3ης Εκπ/κης Περιφέρειας Θεσσαλονίκης, από τη Σχ. Σύμβουλο κ.Αικ..Σουσαμίδου, σε ημερίδα. Ένα δίωρο της ημερίδας ήταν αφιερωμένο στη φιλαναγνωσία, το παρακολούθησε μια ομάδα από τις πολλές των εκπαιδευτικών.

17 Φεβρουαρίου 2011,δίωρο βιωματικό εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, σε συνεργασία με τον κ.Αν. Καρακίτσιο, Καθηγητή Παιδικής Λογοτεχνίας ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ στο Παιδαγωγικό Τμήμα της Σχολής, παρουσία ενενήντα φοιτητριών του Στ’ εξαμήνου, στα πλαίσια της Πρακτικής άσκησης.

21 Φεβρουαρίου 2011, στο  19ο Δ.Σ Θεσσαλονίκης, τρίωρο βιωματικό εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από την υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης Π.Ε Ανατ. Θεσσαλονίκης, Τερζητάνου Χαρίκλειας, σε συνεργασία με την Έλενα Αρτζανίδου. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν
70 εκπαιδευτικοί που υλοποιούν εγκεκριμένα Πολιτιστικά Προγράμματα με θέμα: 
"Πως να αγαπήσω το βιβλίο".
21 Φεβρουαρίου 2013, στο 88οΔημ.Σχολ.Θεσσαλονίκης,τρίωρο  φιλαναγνωστικό εργαστήριο «Αξιοποιώντας τη Λογοτεχνία», πραγματοποιήθηκε από την υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δ/νσης Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης,Τσαλίκη Χριστίνα.Μια εκ των δύο εισηγητών ήταν η Έλενα Αρτζανίδου.Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 200 εκπαιδευτικοί Π.Ε.