ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μάϊος 2014 μέχρι και σήμερα δημοσίευση βιβλιοάποψη νέων βιβλίων στο
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"από τη Δημιουργό-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Οκτώβριος 2013-Μάϊος 2014
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"Δημιουργός-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.

Μάιος 2011-Σεπτέμβριος 2013
"Βιβλία και Βιβλιοφιλία" και μέσα από το site της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Διευθυντής Μιχάλης Καλογραίας,Yπεύθυνη Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,Μαθητών και Φοιτητών,"Αχιλλέας Καψάλης" -Υπεύθυνη σχεδιασμού και ύλης filanagnosiaprogram.blogspot.com:Έλενα Αρτζανίδου.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Βιωματικό εργαστήρι-Προτεινόμενες δράσεις από τα μέλη της Λέσχης 2011-2012-2013

Κύκλος μελών Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,"Αχιλλέας Καψάλης",Ιανουάριoς 2013-Απρίλιος 2013


Η φιλαναγνωστική δράση προέκυψε από το φιλαναγνωστικό εργαστήριο της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών«Αχ.Καψάλης»,8/4/2013 και το α΄ γκρουπ εκπαιδευτικών:ΚούτσιανουΑναστασία,Παυλίδου Άννα,Χατζοπούλου Ανδριάνα

1η  δράση
Δείχνουμε το video από τους Ολυμπιακούς αγώνες στη Βαρκελώνη το 1992. Στην πρώτη σκηνή φαίνεται η πτώση της Γκέιλ Ντίβερς. Στη δεύτερη σκηνή φαίνεται η νίκη της Βούλας Πατουλίδου.
  • Πως νομίζετε ότι ένιωσε η αθλήτρια που έπεσε κι έχασε το χρυσό μετάλλιο;
  • Πως νομίζετε ότι ένιωσε η Βούλα Πατουλίδου;
2η δράση
Παρουσίαση βιβλίου.
Μια άλλη μέρα θα νικήσεις κι εσύ.
Συγγραφέας: Μαρία Παπαγιάννη
Εικονογράφηση: Εύα Θάρλετ
Εκδόσεις: Πατάκης
Διαβάζουμε το βιβλίο μέχρι εκεί που ο Άρης και ο Πέτρος φτιάχνουν τις κούνιες και η μητέρα τους αποχαιρετάει λέγοντας: «Πέτρο, να είσαι ο εαυτός σου. Θυμήσου. Μια άλλη μέρα θα νικήσεις εσύ.»
Οι μαθητές είναι χωρισμένοι σε ομάδες. Ζητάμε να επιλέξουν ποιες ομάδες θα είναι με τον Άρη – νικητή και ποιες με τον Πέτρο – νικημένο. Μοιράζουμε στην κάθε ομάδα ένα φύλο χαρτιού και τους ζητάμε να γράψουν: ποια συναισθήματα θα ταίριαζαν στον ήρωά τους, ποια χρώματα θα του άρεσαν, ποια μουσική θα άκουγε;

3η δράση
Ζητάμε από την κάθε ομάδα να δείξει με κινήσεις πως αντιδρά το σώμα τους όταν χάνουν ή όταν κερδίζουν. Να κάνουν γκριμάτσες που να συμπληρώνουν τις κινήσεις του σώματος.
4η δράση
Επαναφέρουμε τους μαθητές στο σημείο που σταματήσαμε την ανάγνωση του βιβλίου. Ζητάμε από την κάθε ομάδα να δώσει συνέχεια στην ιστορία. Τι νομίζετε πως έγινε μετά; Γράψτε το δικό σας τέλος.
Οι ομάδες διαβάζουν τη συνέχεια της ιστορίας που έγραψαν.
5η δράση
Ολοκληρώνουμε την ανάγνωση του βιβλίου.
Για να δούμε το τέλος της ιστορίας από τη συγγραφέα.
6η δράση
Διαβάζουμε το παρακάτω κείμενο και δείχνουμε το σχετικό video.
«Πριν μερικά χρόνια στους Ολυμπιακούς του Σιάτλ, εννιά αθλητές, όλοι με πνευματικές ή κινητικές ιδιαιτερότητες, περίμεναν την εκκίνηση για τον αγώνα των 100μ. Ο επόπτης πυροβόλησε και η κούρσα άρχισε. Δεν μπορούσαν όλοι να τρέξουν, ήθελαν όμως όλοι να συμμετέχουν και να νικήσουν. Κάποια στιγμή ένα αγόρι σκόνταψε κι έπεσε, πήρε μερικές τούμπες κι άρχισε να κλαίει. Οι υπόλοιποι οχτώ τον άκουσαν, έκοψαν ταχύτητα και κοίταξαν πίσω τους. Τότε σταμάτησαν και γύρισαν πίσω...όλοι μαζί... Ένα κορίτσι κάθισε δίπλα στο αγόρι, το αγκάλιασε και ρώτησε: «νιώθεις καλύτερα τώρα;» Τότε και οι εννιά αθλητές σηκώθηκαν, πιάστηκαν από τους ώμους και στηρίζοντας ο ένας τον άλλο περπάτησαν μαζί ως το νήμα. Το πλήθος ζητωκραύγαζε και χειροκροτούσε. Και το χειροκρότημα κρατάει από τότε και για πολύ καιρό ακόμη...»

7η δράση
Φανταστείτε ότι από αύριο στην τάξη μας δεν υπάρχουν νικητές και νικημένοι.
Ζωγραφίστε αυτή την τάξη.


Α΄Κύκλος μελών Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,"Αχιλλέας Καψάλης",Οκτώβριος 2012-Ιανουάριoς 2013

Οι παρακάτω δράσεις προέκυψαν από το βιωματικό εργαστήριο της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,με την ολοκλήρωση δεκαέξι ωρών, του α΄κύκλου, 2012-2013.
Παρουσιάζονται δίχως παρεμβάσεις από την υπεύθυνη-συντονίστρια του προγράμματοςλενα Αρτζανίδου.

Α.H φιλαναγνωστική πρόταση  είναι  των εκπαιδευτικών :
Χατζοπούλου Ανδριάνα,Μπουρνουξούζη Μαργαρίτα,Γεωργίου
Λίτσα,Τσερμεντσέλη Κατερίνα

1η δράση

  • Ακούστε και πείτε τι νιώθετε
                                            Κελαηδίσματα πουλιών


2η δράση
  • Παρατηρήστε το video και πείτε τι νιώθετε;


3η δράση

Παρουσίαση  του βιβλίου-Ανάγνωση της ιστορίας.
H Πουπουλένια Πριγκίπισσα
Συγγραφέας:Μαρία Ρουσάκη
Εικονογράφηση:Wladimir Dowgialo
Παπαδόπουλος

Ερωτήσεις Κατανόησης-Προβολικό ερώτημα
Ποιοι  είναι  οι  ήρωες;
Ποιο  πρόβλημα  είχαν;
Αν  ήσουν  η πριγκίπισσα πώς  θα  φερόσουν;
Αν συναντούσες τους κυνηγούς  τι  θα  τους  έλεγες;


5η δράση
Εικαστικά .

Κατασκευή χάρτινης κούκλας:

  • Δώστε  χαρακτηριστικά στην  πριγκίπισσα-ηρωίδα.
  • Κόψτε
  • Βάλτε πίπας σύρμα
  • Εκτελέστε με μουσική τα παρακάτω:

Η πριγκίπισσα λέει:
Περπατώ  στο  δάσος.
Μαζεύω  λουλούδια.
Να  πετάξουμε στο  δάσος.

Β.H φιλαναγνωστική πρόταση  είναι  των εκπαιδευτικών:
Δαραμήλα Σμαρώ,Καυκιά Βάσω,Μαντάς Γιώργος,Παυλίδου Άννα.

1η δράση :

  • Δείτε προσεκτικά το βίντεο και ακούστε την ιστορία που θα σας πω.


«Παντού και πάντα υπάρχει ένας ανεξήγητος γρίφος που μας καλεί να τον αποκωδικοποιήσουμε, να τον αναδείξουμε, να τον φέρουμε στο φως. Μυστήριο αποτελεί ακόμη και τώρα για τον ελληνικό πολιτισμό ο δίσκος της Φαιστού. Ποιο μήνυμα άραγε να κουβαλάει;»
2η δράση.

  • Παρατηρήστε προσεκτικά την εικόνα και πείτε ποια είναι η πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό;

  • Πώς επικοινωνείτε εσείς μεταξύ σας;
3η δράση

Παρουσίαση  του βιβλίου-Ανάγνωση της ιστορίας.
Κώδικας 99
Γιώτα Φώτου
Ψυχογιός

Ερωτήσεις επιφανειακές και προβολικές:

-Ποιοι είναι οι ήρωες της ιστορίας μας;

-Αν βρισκόσασταν εσείς στη θέση του Γιάννη πώς θα χειριζόσασταν την κατάσταση;

-Ποιες εντάσεις έχετε με τους γονείς σας και για ποια θέματα;

5η δράση
Προσπαθήστε να αποκρυπτογραφήσετε το γνωμικό:
16-17-1-3-12-1-19-9-10-15-18     21-9-11-15-18    5-9-13-1-9    1-20-19-15-18  

16-15-20   5-17-22-5-19-1-9    10-15-13-19-1   15-19-1-13   15-11-15-9    
15-9  

20-16-15-11-15-9-16-15-9    1-16-15-12-1-10-17-20-13-15-13-19-1-9

Απάντηση:(Πραγματικός φίλος είναι αυτός που έρχεται κοντά όταν όλοι οι υπόλοιποι απομακρύνονται.)


Γ.Οι εκπαιδευτικοί που συνεργάσθηκαν στο βιβλίο Κατ-Γατ Καραγάτ είναι:Καρανικόλα Μαριάνθη,Μάρθα Πατλακούτζα,Τύπος Αθανάσιος,Κοσκινά Κατερίνα.

1η δράση
Ακούστε με προσοχή τον ήχο.
  • Ποιο ζώο είναι;
       http://www.youtube.com/watch?v=BufdGgaDrK8
Δείτε την εικόνα και ακούστε τη μουσική. 
  • Πείτε τι μπορεί να σκέφτεται η γάτα; Την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.

 


                             http://www.youtube.com/watch?v=9OPc7MRm4Y8
2η δράση
Παρουσίαση και Ανάγνωση του βιβλίου
Κατ γατ καραγάτ
Συγγραφέας:Φωτεινή Φραγκούλη
Εικονογράφος:Φωτεινή Στεφανίδη
Πατάκης

Ερωτήσεις κατανόησης-Προβολικό ερώτημα
  • Ποια είναι η ηρωίδα και τι κάνει κάθε βράδυ;
  • Με ποιον τρόπο κάνει τα μαγικά της;
  • Αν είχατε ένα μαγικό ραβδί, τι θα αλλάζατε και σε τι θα το μεταμορφώνατε;
3η δράση
Ζωγραφίζουμε την ηρωίδα Πουπέτα.
Γράψτε με ελάχιστες λέξεις,σε ένα συννεφάκι, τι ονειρεύεται.

Β΄κύκλος μελών Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχιλλέας Καψάλης", περίοδος 1 Φλεβάρη 2012-Μάϊος 2012
Φιλαναγνωστικές  προτάσεις από το εργαστήριο της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχιλλέας Καψάλης» Β΄κύκλος

Η πρόταση είναι των εκπαιδευτικών: Γεωργίου Λίτσας,  Μπάλιου  Αποστόλου, Kιτσίδου Έμυ.
Για παιδιά Ε ΄και  ΣΤ΄ Δημοτικού
1η Δράση
 Παρακολουθήστε το Video από την αρχή ως το 1'2'' και ακούστε προσεκτικά.

Eρωτήσεις κατανόησης:
·         Ποιoι  είναι οι ήρωες και που ζουν;
·         Γιατί ζουν μέσα στον υπόνομο;

Θα σας διαβάσω τώρα μια ιστορία με ήρωα ένα παιδί. Πάμε να ανακαλύψουμε μαζί πού και πώς ζει. Ποιο είναι το μυστικό του. Ζει μόνος του ή με παρέα. Ποιοι άραγε να είναι στην παρέα του .Εμείς χωράμε σε αυτήν την παρέα.

2η Δράση:
Παρουσίαση του βιβλίου.
ΚΟΣΜΟΔΡΟΜΙΟ
Συγγραφέας:ΕΛΕΝΗ ΚΑΤΣΑΜΑ
Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
  Διαβάζουμε ολόκληρη την ιστορία  
«Ρουμανία ,Βουκουρέστι-Το χρυσόψαρο » σε μια διδακτική ώρα.   



Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης και αιτιολόγησης :                                                                                      
 Ποιος είναι ο ήρωας και πώς τον λένε;                                           
●  Πού ζει και γιατί ζει εκεί ;                                                    
●  Αν ήσασταν στη θέση της Χριστίνας πού θα επιλέγατε να μείνετε;Γιατί;                                                                                                                                                                                                 

3η Δράση
Εικαστική Δημιουργία.                                                                                                                  
  • Διπλώστε ένα λευκό φύλλο χαρτί στα δύο:Στην πρώτη σελίδα ζωγραφίστε τον ήρωα που γνωρίσαμε μέσα από την ιστορία μας.                                
  • Στην άλλη σελίδα ζωγραφίστε ήρωα σε έναν άλλο τόπο που εσείς θέλετε να πάει. 
  • Στην τρίτη σελίδα ζωγραφίστε τον ήρωα κι εσάς.Βάλτε ένα συννεφάκι πάνω από εσάς και γράψτε κάτι όμορφο που θέλετε να του πείτε.                                                                                                                   
  • Στην τελευταία σελίδα γνωρίσετε τον ήρωα στην παρέα σας.

H πρόταση είναι από τους εκπαιδευτικούς:Παναγιώτη Τσιγαρίδα, Έφη Μουστακίδου, Ιωάννα Κοντού, Ευθυμία Βλάχου.
   
1η Δράση
 Παρακολουθείστε το video.
             
  • Γιατί σας αρέσει ο κόσμος του βυθού;
  • Μιλήστε μας για ντοκιμαντέρ με ζώα του βυθού.
  • Ήρθε η ώρα να σας διαβάσω ένα βιβλίο για να γνωρίσετε καλύτερα τον κόσμο του βυθού.

      2η Δράση












Παρουσίαση του βιβλίου.
Καρχαριακοί αγώνες
Συγγραφέας:Χαρά Κατσαρή
Εικονογράφηση:Φωτεινή Τίκκου
Εκδόσεις Διάπλαση

·         Ανάγνωση της ιστορίας,(διαβάζουμε το κείμενο από το οπισθόφυλλο.Έχουμε αποφασίσει να μη δείξουμε εικόνες).



Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης και αιτιολόγησης.
·         Ποιοι είναι οι κεντρικοί ήρωες της ιστορίας;
·         Γιατί μάλωναν οι καρχαρίες;
·         Πώς δόθηκε λύση στο πρόβλημά τους;
·         Εσείς αν έπρεπε να επιλέξετε αρχηγό με ποια κριτήρια θα τον επιλέγατε;

3η Δράση
Εικαστική δημιουργία
Χωριστείτε σε ομάδες.
·         Πάρτε μια κόλλα Α4.Χωρίστε την σε 6 ή 8 κομμάτια.
·         Εικονογραφείστε την ιστορία σας(κόμικς)
·         Παρουσιάστε την.
·         Δραματοποιήστε την .
Ή
·         Τι θα ζωγραφίζατε σε ένα χαρτί του μέτρου; Ποιους ήρωες;

Η πρόταση είναι των εκπαιδευτικών:Ζήδρου Ευαγγελία, Μαμούρη Αγορίτσα, Πλαστήρα Γεωργία

1η Δράση
Δίνουμε στα παιδιά ένα λευκό χαρτί Α4 και τους ζητάμε να ανοίξουν με το δάχτυλό τους τρεις τρύπες στο χαρτί σε διαφορετικά σημεία. Με τη συνοδεία μουσικού οργάνου περπατάμε στον χώρο και δίνουμε στα παιδιά τις παρακάτω εντολές:
·         Κρύψτε το πρόσωπό σας.
·         Κοιτάξτε:Από τη μία τρύπα, από την άλλη, από τις δύο τρύπες, από τις τρεις τρύπες,
·         Κοιτάξτε το ταβάνι, το πάτωμα, τα θρανία, τους συμμαθητές σας!».
Μόλις ολοκληρωθεί το παιχνίδι, ρωτάμε:
  • Τι είδατε μέσα από το τρύπιο χαρτί; Πώς ήταν η τάξη μας; Πώς είδατε τους συμμαθητές σας;»

2η Δράση
 Παρακολουθήστε το βίντεο και πείτε μου πού αναφέρεται.




Μόλις ολοκληρωθεί ρωτάμε:
  • Τι προσπαθούσε να κάνει το παιδί;
  • Τι δημιουργήθηκε μέσα στον νιπτήρα;
Στη συνέχεια, λέμε στα παιδιά: «Θα διαβάσουμε μια ιστορία που ο τίτλος του θυμίζει κάτι από αυτό που είδαμε στο βίντεο».


3η Δράση
Παρουσίαση του βιβλίου.
Μια τρύπα στο νερό
Συγγραφέας: Σάκης Σερέφας
Εικόνες: Κατερίνα Βερούτσου
Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Ανάγνωση της ιστορίας με παράλληλη επίδειξη των εικόνων.





Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης.
·         Πώς λένε τον ήρωα;
·         Τι προσπαθούσε να κάνει;
              Για ποιο λόγο απογοητεύτηκε;

Προβολικές ερωτήσεις – Ερωτήσεις αιτιολόγησης.
·         Φανταστείτε και πείτε μου και εσείς διάφορες απίθανες τρύπες.
·         Αν θέλατε να ανοίξετε μια τρύπα στο νερό με ποιο τρόπο νομίζετε ότι θα τα καταφέρνατε;

4η Δράση
Αφήνουμε τα παιδιά να κινηθούν ελεύθερα στο χώρο με τη συνοδεία μουσικής και τους προτείνουμε να φτιάξουν μια μικρή τρύπα με τα χέρια τους.
Ζητάμε:
·         Φυλακίστε σε μια τρύπα που θα φτιάξετε με τα δάχτυλά σας, τις μύτες σας, τα στόματά σας, τα αυτιά σας, τις γλώσσες σας.
·         Με τα χέρια σας, μόνο τα κορίτσια, φυλακίστε τα αγόρια και αντίστροφα. Όσοι φοράτε αθλητικά παπούτσια, σχηματίστε μια ομάδα και φτιάξτε ενώνοντας τα χέρια σας ένα τούνελ και οι υπόλοιποι περάστε από μέσα.

 5η Δράση
Δημιουργική θεατρική έκφραση.

Έχουμε διαλέξει έξι εικόνες από την ιστορία.









Ο Γιάννης συναντά τον πλανόδιο οργανοπαίκτη.


























Ο Γιάννης πηγαίνει στο σχολείο.















Ο Γιάννης και οι συμμαθητές του μέσα στην τάξη.




















Ο Γιάννης κάνει πειράματα.




















Ο Γιάννης στο κρεβάτι του.

Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των τριών ατόμων και ζητάμε:
  • Κάθε ομάδα διαλέξτε έναν κλειστό φάκελο που περιέχει μια εικόνα.
  • Σκορπιστείτε σε διάφορες γωνιές της τάξης, δείτε την εικόνα, συζητήστε, και αποφασίστε τι υλικά θα χρειαστείτε (αντικείμενα από την τάξη) και προσπαθείστε να αποδώσετε την εικόνα φτιάχνοντας μια ακίνητη εικόνα, σαν φωτογραφία. 
  • Ζωντανέψτε την εικόνα με παντομίμα κάθε φορά που ακούτε τον ήχο από το μουσικό όργανο.
Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εικόνα της στις υπόλοιπες ομάδες, οι οποίες προσπαθούν να βρουν ποια εικόνα είναι.

 

Η πρόταση είναι των εκπαιδευτικών:Ζησοπούλου Αθηνά, Καραβά Ευγενία,Παυλίδου Άννα

1Η Δράση

Παρακολουθείστε προσεκτικά  το video από την ηλεκτρονική διεύθυνση,(από την αρχή μέχρι και το 5:25΄΄) και μετά θα απαντήσετε στην ερώτηση.

  • Ποιος νομίζετε ότι είναι ο άγγελος που θα βρει το παιδάκι στη γη, και ποιο είναι το όνομά του;
2Η Δράση
Παρουσίαση και ανάγνωση του βιβλίου
Τίτλος:Χωρίς τη μαμά μου
Συγγραφέας:Τζένη Θεοφανοπούλου
Εκδόσεις :Ψυχογιός
Μυθιστόρημα

Ανάγνωση της ιστορίας.
Διαβάζουμε όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν πολλές φιλαναγνωστικές συνατήσεις για να διαβαστεί όλη η ιστορία. Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας.

Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης και προβολικές.
·         Ποια είναι η ηρωίδα του βιβλίου και τι νιώθει;
·         Τι άρεσε στην ηρωίδα να κάνει με τη μαμά της;
·         Ποια συναισθήματα σας γέννησε η ανάγνωση του βιβλίου;
·         Ξέρετε κάποιον που έχει βρεθεί σε αυτή τη θέση;(να έχει κάποιο οικείο πρόσωπο που να έχει χαθεί).


3Η Δράση
Ζητάμε από τα παιδιά να γίνουν ζευγάρια, να επιλέξουν το χώρο που θα δουλέψουν, να βρουν μία καθημερινή σκηνή με πρωταγωνιστές τη μαμά και το παιδί, να χρησιμοποιήσουν υλικά μεταμφίεσης που υπάρχουν (μαντήλια, υφάσματα, καπέλα, κλπ) και να την  παρουσιάσουν θεατρικά, με λόγο και κίνηση, στα άλλα παιδιά.

4Η Δράση

Εικαστική δημιουργία
Ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το πορτραίτο της μαμάς τους.
  • Κλείστε τα μάτια και σκεφτείτε τη μαμά σας
  • Ζωγραφίστε το πορτραίτο της
  • Γεμίστε το φόντο με λέξεις που σας έρχονται στο νου όταν σκέφτεστε τη μαμά σας

 Α΄Κύκλος μελών Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών Οκτώβριος 2011-Ιανουάριος 2012
  
Φιλαναγνωστικές προτάσεις από το εργαστήρι της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,«Αχιλλέας Καψάλης», Α΄γκρουπ α΄ κύκλος.

Τα μέλη σε μικρές ομάδες με διαφορετικά βιβλία διάβασαν τα βιβλία και στη συνέχει συνεργάστηκαν για να προτείνουν μέχρι δυο δράσεις.

Η πρόταση είναι των μελών μας :
Δαραμήλα Σμαρώ,Τζήκα Σοφία,Κουβαρδάς Στέφανος


 ΤΙΤΛΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ: Oι διακοπές της Γαβριέλας
 ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ :Γιώτα Φωτίου
 ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ :Λιάνα Δανεζάκη
 ΕΚΔΟΣΕΙΣ:Ψυχογιός


 1η δράση:
Παρακολουθήστε το video και ακούστε με προσοχή.  


Παράλληλα με την προβολή αφηγούμαστε το παρακάτω κείμενο.
Ένα τραγούδι, μια εικόνα, ένα βιβλίο μας ταξιδεύουν στα πέρατα του κόσμου.
Ο νους μας πετά ψηλά στον ουρανό, σχίζει τα κύματα της θάλασσας  πέρα από κάθε φαντασία.
Από την Κίνα στον Αμαζόνιο, στα μυστικά της νύχτας, σ' ένα μαγευτικό ηλιοβασίλεμα, στα κύματα της θάλασσας παρέα με θαλασσοπούλια και δελφίνια.
Ένα ταξίδι μαγικό, μυστήριο, φανταστικό. Αφήστε κι εσείς τη φαντασία σας να πετάξει ψηλά σαν πουλί και ταξιδέψτε σε τόπους ονειρικούς.
Κι είναι πράγματι αλήθεια ότι ένα βιβλίο μπορεί να μας ταξιδέψει όσο μακριά θέλουμε. Αρκεί να το θέλουμε!!!!!
Άραγε και το βιβλίο που θα σας διαβάσω θα καταφέρει να σας ταξιδέψει πολύ μακριά;

2η δράση:
Δείξτε την παρακάτω φωτογραφία:



Ερώτηση.
  • Τι κάνει το κοριτσάκι και που νομίζετε ότι βρίσκετε;
 3η Δράση
  • Θα σας διαβάσω τώρα ένα βιβλίο για ένα κοριτσάκι που ... ταξίδευε πολύ!!!
Παρουσίαση του βιβλίου και Ανάγνωση.
ΤΙΤΛΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ: Oι διακοπές της Γαβριέλας
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ :Γιώτα Φωτίου
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ :Λιάνα Δανεζάκη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:Ψυχογιός




Ερώτηση αιτιολόγησης:
  • Πώς ένα βιβλίο μπορεί να μας ταξιδέψει.

4η δράση:
  • Χωρίστε τα παιδιά σε ομάδες και ζητήστε να ζωγραφίσουν τα μέρη στα οποία, έστω και νοητά, ταξίδεψε η Γαβριέλα.
 5η δράση:
  • Παρατηρήστε, σε power  point, τις φωτογραφίες (πχ: Ρόδος) και ψάξτε στον παγκόσμιο χάρτη τα μέρη που αναφέρονται στην ιστορία του βιβλίου.
  •  Βάλτε μια πινέζα.
  • Φέρτε φωτογραφίες από τις δικές σας διακοπές για να τις κολλήσετε πάνω στο χάρτη για να δείτε πού βρίσκονται αυτοί οι τόποι που επισκεφθήκατε.

ΔΡΑΣΗ  ΓΙΑ ΝΗΠΙΑ


1η ΔΡΑΣΗ:

  • Ακρόαση του μουσικού κομματιού «Θάλασσα» του Σπανουδάκη.


  • Παρουσιάστε μαζί με ένα νήπιο το βιβλίο & συνεχίστε με τις ερωτήσεις:

Μπορείς να μου βρεις τον τίτλο;
Θα μου δείξεις το όνομα του συγγραφέα;
Μπορείς να μου δείξεις το όνομα του εκδοτικού οίκου;
Είναι εικονογραφημένο το βιβλίο που κρατάς;
Πού  είναι γραμμένο το όνομα του εικονογράφου;
Υπάρχει υπογραφή του συγγραφέα;
Μπορείς να μας δείξεις αν υπάρχει αφιέρωση;
Υπάρχουν αριθμοί στις σελίδες;

  • Ανάγνωση του βιβλίου
2η Δράση:

  • Δείξτε στα παιδιά για λίγα λεπτά τις παρακάτω κάρτες.
  • Κρύψτε  και ρωτήστε να σας  πουν τι είδαν.
  • Δείξτε μια κάρτα και ζητήστε το νόημα της λέξης.
  • Καλύψτε την εικόνα της κάρτας και καλέστε τους να μαντέψουν το νόημα της λέξης.
  • Με τη βοήθεια της νηπιαγωγού βρίσκουν τους προορισμούς της ιστορίας στην υδρόγειο σφαίρα.

                       
                                            ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

                                       ΡΟΔΟΣ                                                                                                  


                             












ΚΙΝΑ
     

               






ΛΟΝΔΙΝΟ



                      


  ΒΡΥΣΟΧΩΡΙ










Η ομάδα που εργάσθηκε για το βιβλίο «Το  ταλέντο του Ήλιου»,της Χρυσάνθης Καραΐσκου και πρότεινε δράσεις ήταν οι Βάνα Βουρτσάκη, Κουτσιάνου Αναστασία, Σύρμω Μιχαήλ και Μουστάκας Γιάννης.  
Προτείνετε για την αρχή της σχολικής χρονιάς και την πρώτη τάξη του Δημοτικού με τις παρακάτω δράσεις.  
1η Δράση
  • Παρακολουθήστε το βίντεο και πείτε μας που αναφέρετε.


(Ενημερωτικά για τον εκπαιδευτικό: Αφορά το έργο του Οδυσσέα Ελύτη «Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας» και περιέχει απαγγελία από μαθητές και ζωγραφιές των στίχων του ποιήματος.


Παρουσίαση του βιβλίου
Το ταλέντο του ήλιου
Συγγραφέας: Χρυσάνθη Καραίσκου
Εικονογράφηση:Κατερίνα  Βερούτσου
Διάπλαση
  • Ανάγνωση των πρώτων σελίδων του βιβλίου που αναφέρονται στο ιδιαίτερο όνομα του πρωταγωνιστή, του  Ήλιου.



2Η Δράση
  • Παιχνίδι γνωριμίας.
Φτιάξτε χάρτινους ήλιους και στη μια μεριά του καθενός γράψτε το όνομα ενός μαθητή της τάξης.  Οι μισοί μαθητές διαλέγουν έναν τυχαίο ήλιο και ο δάσκαλος ή η δασκάλα διαβάζει δυνατά το όνομα που είναι γραμμένο εκεί. Ο κάθε ένας από τους μαθητές που πήρε έναν ήλιο βρίσκει το συμμαθητή ή τη συμμαθήτρια του, γίνονται ζευγάρι και αρχίζουν να κουβεντιάζουν και να γνωρίζονται. Όταν όλα τα ζευγάρια ολοκληρώσουν τις συζητήσεις τους, το κάθε μέλος του παρουσιάζει στην τάξη το συμμαθητή ή τη συμμαθήτρια του ανακοινώνοντας το όνομα του καθώς και μερικά σημαντικά πράγματα για εκείνον/εκείνη.
Έτσι, με αφορμή το ανάγνωσμα, όλα τα παιδιά έχουν την ευκαιρία για μια πρώτη γνωριμία μεταξύ τους.
Φιλαναγνωστικές προτάσεις από το εργαστήρι της Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών, «Αχιλλέας Καψάλης»,Β΄γκρουπ.
Τα μέλη σε μικρές ομάδες με διαφορετικά βιβλία διάβασαν τα βιβλία που τους προτείναμε, στη συνέχεια συνεργάστηκαν για να προτείνουν μέχρι δυο δράσεις.
Η πρόταση είναι των μελών μας :Ευαγγελία - Χριστίνα – Άννα για το βιβλίο «Αχ σοκολάτα…»

(Το βιβλίο απευθύνεται  σε μαθητές από Β΄ έως και Δ’ δημοτικού έκριναν τα μέλη που δούλεψαν με αυτό). 

1η Δράση
Οι μαθητές καθισμένοι στα μαξιλαράκια τους, στην λογοτεχνική γωνιά της τάξης μας, περιμένουν να δουν ποιο βιβλίο θα τους διαβάσουμε. Αντ’ αυτού όμως τους κλείνουμε τα μάτια, λέγοντάς τους ότι θα τους δώσουμε να δοκιμάσουν κάτι και στο τέλος να μας πουν τι ήταν αυτό που έφαγαν. Τους κλείνουμε λοιπόν με ένα μαντήλι τα μάτια και τους δίνουμε διάφορα είδη σοκολάτας (π.χ. κουβερτούρα, γάλακτος, αμυγδάλου, κ.λ.π.) Αφού έχουν γευτεί όλοι μας λένε φυσικά ότι τους δώσαμε σοκολάτα.

Στη συνέχεια στον υπολογιστή τους δείχνουμε σε power point τις φωτογραφίες από κακαόδεντρα, ενώ ακούγεται μουσική του  Gummibär - CHO KA KA O .


 

Ζητάμε να μας πουν

-Γνωρίζεται ποιο είναι αυτό το δέντρο;

Στη συνέχεια ανεξάρτητα από την απάντησή τους, τους αναφέρουμε ότι τα δέντρα αυτά πρωτοεμφανίστηκαν με έναν υπέροχο και συναρπαστικό τρόπο σε μια μακρινή παραμυθοχώρα, την οποία θα επισκεφτούμε αυτή τη στιγμή μέσα από το βιβλίο: 

2η Δράση

Παρουσίαση και Ανάγνωση του βιβλίου

                               Αχ, σοκολάτα

Συγγραφέας:Λιλής Λαμπρέλλη

Εικονογράφηση:Βάσω Ψαράκη

Εκδόσεις Πατάκη

 

Δράσεις που δε συμβαίνουν την ίδια μέρα.

Αφού έχουμε δουλέψει με το βιβλίο με διάφορους τρόπους π.χ

-Παραγωγή γραπτού λόγου,(ποίημα, ιστορία-παραμύθι για το πώς φαντάζονται οι ίδιοι ότι δημιουργήθηκε η σοκολάτα, ιστορία πώς θα ήταν η ζωή χωρίς τη σοκολάτα, βιβλίο συνταγών που θα το γράψουν οι ίδιοι στο μάθημα των Η/Υ και μπορούν να το παρουσιάσουν στη γιορτή βιβλίου τον Απρίλιο)

-Κατασκευή αφίσας με τη λέξη σοκολάτα σε άλλες γλώσσες,  ζωγραφικής…

-Ζητάμε να γίνουν τα παιδιά οι πρωταγωνιστές του βιβλίου υποδυόμενοι τον μικρό ζαχαροπλάστη του βασιλείου: θα φτιάξουν τα δικά τους γλυκά.Τους  χωρίζουμε σε τυχαίες ομάδες (σε χαρτάκια έχουμε γράψει 4 είδη γλυκών. Ο κάθε μαθητές παίρνει ένα χαρτάκι και εντάσσεται στην ομάδα με το αντίστοιχο γλυκό π.χ. κορμό, σοκολατάκια, ανώμαλα και τρουφάκια). Τα φτιάχνουν στην τάξη και είτε τα μοιράζονται μεταξύ τους, είτε αν είμαστε σε περίοδο Χριστουγέννων τα προσφέρουν στο παζάρι του σχολείου ή ακόμη τυλίγοντας τα 

(τα σοκολατάκια που έφτιαξαν σε διάφορα σχήματα) με αλουμινόχαρτο φτιάχνουν στολίδια.



Αν δούμε ότι ενδιαφέρονται πολύ για την σοκολάτα και τον καρπό της μπορούμε να τους δείξουμε ένα 2λεπτο βιντεάκι - ντοκιμαντέρ στη σελίδα 

http://www.youtube.com/watch?v=0nSI9l5IsF8&feature=related όπου από το 2ο λεπτό και μετά παρουσιάζει το δέντρο με τον καρπό και την επεξεργασία που γίνεται για να φτάσει σε μας με τις διάφορες μορφές που την ξέρουμε]

Για το βιβλίο: «To κρυμμένο νερό», συνεργάστηκαν και πρότειναν δράσεις τα μέλη μας :Εύη και Τασούλα.
Δράση 1η
Παρουσίαση του βιβλίου



Το κρυμμένο νερό
Λιλή Λαμπαρέλλη
Φωτεινή Στεφανίδη
Εκδόσεις Πατάκη






Ανάγνωση της περίληψης του Οπισθόφυλλου με παράλληλη παρουσίαση των παρακάτω εικόνων:


 

  






Δράση 2η
Ανάγνωση του παραμυθιού.

Δράση 3η
Χωρίστε τα παιδιά σε 4 ή 5 ομάδες. Ένα βιβλίο σε κάθε ομάδα. Δώστε σε κάθε ομάδα κάρτες.
α) Κάρτες με τα ονόματα των ηρώων(παιδί-φίδι-κουκουβάγια-ομάδα νεράιδων)
-Σε ένα έντυπο καταγράφονται οι σκηνές του παραμυθιού
  • Παιδί
  • Παιδί φίδι
  • Παιδί- φίδι- κουκουβάγια
  • Νεράιδες
  • Παιδί-φίδι-νεράιδες
Ζητάμε να αναγνωρίσουν το ρόλο των ηρώων και να εντοπίσουν τις σκηνές. Στη συνέχεια αποδίδουν,(κάθε ομάδα έχει ένα ρόλο):
·         Με αναδιήγηση
·         Με αυτοσχεδιασμό
·         Με μουσική (όχι απαραίτητα μελωδίες αλλά και με αυτοσχεδιασμούς ήχων)
·         Ζωγραφική σκηνών
·         Αναζήτηση στο internet πληροφοριών για τη λειψυδρία και δημιουργία, με το υλικό που θα βρουν,ενός ppt.
Δράση 4η
Δημιουργική γραφή
-Ζητάμε να γράψουν κάθετα τον τίτλο του βιβλίου και σαν ακροστιχίδα δημιουργούν το δικό τους κείμενο-ποίημα.
Τ
Ο

Κ
Ρ
Υ
Μ
Μ
Ε
Ν
Ο

Ν
Ε
Ρ
Ο
Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.
Δεν είναι μάθημα πίσω από θρανία.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου