ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Μάϊος 2014 μέχρι και σήμερα δημοσίευση βιβλιοάποψη νέων βιβλίων στο
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"από τη Δημιουργό-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Οκτώβριος 2013-Μάϊος 2014
filanagnosiaprogram.blogspot.gr "Βιβλία και Βιβλιοφιλία"Δημιουργός-Υπεύθυνη ύλης Έλενα Αρτζανίδου,συγγραφέας-εκπαιδευτικός.

Μάιος 2011-Σεπτέμβριος 2013
"Βιβλία και Βιβλιοφιλία" και μέσα από το site της Διεύθυνσης Π.Ε Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Διευθυντής Μιχάλης Καλογραίας,Yπεύθυνη Λέσχης Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών,Μαθητών και Φοιτητών,"Αχιλλέας Καψάλης" -Υπεύθυνη σχεδιασμού και ύλης filanagnosiaprogram.blogspot.com:Έλενα Αρτζανίδου.
Eπικοινωνία:Εmail: filanagnosia@gmail.com

Προτάσεις φιλαναγνωστικών δράσεων 2013-2014.

Με αφορμή την Πακόσμια μέρα κατά της σχολικής βίας
την Πέμπτη 6 Μαρτίου
1η Δράση
Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.
  • Πείτε με μια λέξη πως νιώθετε.
     2η Δράση
    Δείτε με προσοχή το βίντεο από την αρχή ως το 1:10΄΄.
    Ποιο τίτλο θα δίνατε;
    Τι παρουσιάζει;
    ·  Ακούστε την ιστορία που θα σας διαβάσω αμέσως τώρα και βρείτε
    έστω ένα κοινό με το video που είδατε και ακούσατε.
                 
    3η Δράση
    Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
    Ιστορίες για δειλούς και θαρραλέους
    Συγγραφέας:Χρυσάνθη Τσιαμπαλή-Κελεπούρη
    Εικονογράφηση:Νίκη Λεωνίδου
    Ψυχογιός

    Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική
    Εντοπίσατε έστω και ένα κοινό με το video που είδατε;
    ·  Ποιο;
    ·  Ποια παρατσούκλια ακούσατε;
    Προβολικές ερωτήσεις.
    • Βρεθήκατε ποτέ στη θέση του Ορέστη, να σας εκφοβίζουν ή να σας κοροϊδεύουν κάποιοι ή κάποιος;
    •   Αν ναι τι κάνατε;
    • Πείτε τι σας έλεγαν και πως νιώσατε;
    • Θα θέλατε ή σκεφτήκατε ή κάποιοι σας πρότειναν,να είστε στη θέση του Ντίνου,να ανήκετε σε μια τέτοια ομάδα που εκφοβίζει και ενοχλεί;Μιλήστε ελεύθερα αποφεύγοντας μονολεκτική απάντηση δηλαδή ναι ή όχι.
     4η Δράση
    Θεατρική έκφραση-Παιχνίδι ρόλων
    Ζητήστε:
    • Χωριστείτε σε δυο ομάδες των Αχώνευτων και των Θαρραλέων.
    • Πιαστείτε σε αλυσίδα αγκαζέ και στηθείτε αντικριστά.
    • Όταν τραγουδά η μια ομάδα κάνει βήματα μπροστά και πλησιάζει την άλλη των Θαρραλέων που κάνει μικρά βήματα προς τα πίσω πάντα δεμένη -αγκαζέ (Σε ρυθμό όπως το Γέο-Βαγκέο).
    • Η κίνηση και η φωνή των Αχώνευτων απειλητική.
    • Η κίνηση των και η φωνή των Θαρραλέων αποφασιστική και σε κανονική ένταση.
    Αχώνευτοι=Α   Θαρραλέοι=Θ
    Α:Κοιτάξτε τους κοιτάξτε τους
    κεφτέδες και γκαβάδια
    Εμείς μόνο αξίζουμε
    χαθείτε από μπροστά μας

    Θ:Κι αν έχουμε πολλά κιλά,
    γυαλάκια κι αν φοράμε
    κανέναν δεν φοβόμαστε
    και στέκουμε μπροστά σας.

    Α:Κοιτάξτε του κοιτάξτε τους
    κοτούλες όλοι είναι
    βιβλία μόνο θέλουνε
    χαθείτε από μπροστά μας.

    Θ:Βιβλία μας αρέσουνε
    Τον κόσμο τον γυρνούμε
    Με τίποτε δεν πρόκειται
    τις λέξεις να αρνηθούμε.

    Α:Σραβάδια,τάπες και ψηλοί
    Χαθείτε κάντε πέρα.
    Αλλιώς θα σας διαλύσουμε
    Θα γίνετε αέρας.
    Ζητήσατε να προτείνουν οι μεν και οι δε και άλλες ατάκες για να συνεχιστεί το παιχνίδι.

    5η Δράση
    Εικαστική δημιουργία
    Ζητήστε:
    • Ζωγραφίστε μια από τις δυο παρέες που σας αρέσει και θα θέλατε να είστε μαζί τους,άρα βάλτε και εσάς στο κάδρο.
    • Δώστε τίτλο στο έργο σας.
    • ..............................................................................................................
    Μάρτιος 2014
    Το βιβλίο «Ιστορίες που τις είπε ο πόλεμος»
    Μαρία Αγγελίδου,σχεδιάστηκε με φιλαναγνωστικές δράσεις από την Έλενα Αρτζανίδου συγγραφέα-εκπαιδευτικό.
    Το μέρος της Δημιουργικής γραφής είναι σχεδιασμός από τις Έλενα Αρτζανίδου και Χρύσα Κουράκη που παρουσιάστηκε στο 1ο  Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής, στην Αθήνα σε διοργάνωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

    Ιστορίες που τις είπε ο πόλεμος
    Μαρία Αγγελίδου
    Εικ.Ίρις Σαμαρτζή
    Μεταίχμιο

    1η Δράση
    Παρακολουθείστε το video από το 2:11΄΄ μέχρι και το 2:44΄΄
    (Ψηφιακή αναπαράσταση της Μάχης του Μαραθώνα)
    ·         Τι παρακολουθήσατε;
    ·         Σε ποια εποχή μπορεί να συνέβη;
    ·         Και ποιοι μπορεί να ήταν οι στρατοί βλέποντας τις στολές τους;
    2η Δράση
    Ανάγνωση όλου του βιβλίου.
    3η Δράση
    α.Βρήκατε κάτι κοινό στην ιστορία και στο video που είχατε δει;
    ·         Τι ήταν αυτό;
    β. Ζωγραφίστε μια  ή περισσότερες εικόνες που το βιβλίο σας προκαλεί να απεικονίσετε.
    γ.Δείτε όλο το video.
    (Ψηφιακή αναπαράσταση της Μάχης του Μαραθώνα

    4η Δράση
    Γράψτε έξι λέξεις που το βιβλίο μπορεί να σας βοηθά να γράψετε:
    ·         Ένα ουσιαστικό-το όνομα του κεντρικού ήρωά σας
    ·         Ένα ρήμα που να γεννά δράση.
    ·         Ένα επίθετο μαζί με ένα ουσιαστικό που μπορεί να ορίζει τον τόπο ή και τον χρόνο που η ιστορία σας θα διαδραματίζεται.
    ·         Μια λέξη που γεννήθηκε από την ιστορία που διαβάσατε.
    ·         Μια λέξη  που να ορίζει ένα συναίσθημα.
    ·         Μια λέξη που να γεννά φόβο ή χαρά.
    5η Δράση
    Παρατηρήστε την ή τις  εικόνες που εσείς σχεδιάσατε και αμέσως μετά ξεκινήστε την ιστορία σας που δεν πρέπει να ξεπερνά τις 1200 λέξεις.

    Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά αφού απολαύσουν την ανάγνωση, «εικονογραφούν» το βιβλίο και στη συνέχεια δημιουργούν μια ιστορία που στην ουσία πηγάζει από λέξεις και συναισθήματα του μυθιστορήματος που διάβασαν. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η πολύμορφη, αβίαστη έκφραση και ταυτόχρονα η εξοικείωση σε πρώτο επίπεδο με τα ουσιώδη στοιχεία μιας ιστορίας όπως είναι ο ήρωας, η δράση, το χωρο-χρονικό πλαίσιο και κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες όπως είναι τα συναισθήματα, εργαλεία βασικά για τη συγγραφή ενός κειμένου (Epstein 1991:13).

    Β΄ ΠΡΟΤΑΣΗ
    H επόμενη πρόταση για δημιουργική γραφή, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο προέκταση της προηγούμενης και λειτουργεί πιο εστιασμένα στην αναγνώριση και κατάκτηση συγγραφικών δεξιοτήτων σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στους ήρωες και στη διαδικασία χαρακτηρισμού τους. Η πρόταση αυτή απευθύνεται περισσότερο σε μυημένους μαθητές στη δημιουργική γραφή και έμπειρους αναγνώστες, καθώς προϋποθέτει την αντίληψη των υπαινιγμών, των υποδηλώσεων και συνδηλώσεων του κειμένου, καθώς και τον τρόπο σύνθεσης και κατασκευής του.[1]
    1η Δράση
    Ανάγνωση όλου του βιβλίου
    Παράλληλη Δράση όσο διαρκεί η ανάγνωση του βιβλίου
    ·         Σημειώστε για τον ήρωα (έναν ήρωα) που διαβάζετε και ξεχωρίζει για κάτι δυνατό ή αδύνατο στην προσωπικότητα και στις ενέργειές του.
    ·         Φτιάξτε το περίγραμμα του χαρακτήρα του σε μεγάλο χαρτόνι ή χαρτί του μέτρου. Καθ' όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης σημειώστε μέσα στο περίγραμμα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ήρωα, ενώ απ' έξω γράψτε πώς έχουν προκύψει (από λόγια άλλων ηρώων, από σκέψεις, από σχόλια του αφηγητή κτλ.).
    2η Δράση
    Με την ολοκλήρωση του βιβλίου, αλλά και την ολοκλήρωση της καταγραφής των όσων χαρακτηρίζουν τον ήρωα που επιλέξατε:
    ·         Επιλέξτε ένα ή δύο περιστατικά δηλωτικά του χαρακτήρα του ήρωά σας και ξαναγράψτε τα σε α' πρόσωπο, από την οπτική γωνία του ήρωα-πρωταγωνιστή. Αναδείξτε μέσα από την αμεσότητα των σκέψεων, του λόγου, των πιθανών ημερολογιακών ή επιστολικών καταγραφών του την προσωπικότητά του, όπως την έχετε αποτυπώσει στην 1η δράση.

    6η Δράση
    Θεατρική έκφραση.
    Ρόλοι:Αθηναίοι στρατιώτες(10) και Πέρσες στρατιώτες (15)
    Μουσική:από το cd 2046-1.Main Theme όλο το κομμάτι.

    Φανταστείτε πως είστε στρατιώτες
    ·         Κινηθείτε με βαριά, αργά βήματα
    ·         Κινηθείτε με βαριά, άγρια βήματα
    ·         Κινηθείτε αργά, βαριά βήματα προς τα μπρος –Προς τα πίσω
    ·         Στήστε τα κορμιά σας οι Αθηναίοι στρατιώτες όπως ακριβώς οι Αθηναίοι στην μάχη του Μαραθώνα.
    ·         Συγχρόνως στήστε τα κορμιά σας οι Πέρσες στρατιώτες όπως ακριβώς οι Πέρσες στην μάχη του Μαραθώνα
    ·         Οι Αθηναίοι στρατιώτες κινηθείτε γρήγορα, άγρια μπροστά
    ·         Οι Πέρσες στρατιώτες περπατήστε ρυθμικά ενωμένοι, αργά μπροστά
    ·         Στήστε μια ακίνητη εικόνα οι μεν και οι δε όταν ετοιμάζεστε να επιτεθείτε
    ·         Στήστε μια ακίνητη εικόνα οι Αθηναίοι όταν τους κατατροπώνετα.
          Στήστε οι Πέρσες τη στιγμή που υποχωρείτε νικημένοι.
    .....................................................................................................................
    Το βιβλίο «Οι ονειροφύλακες και ο φάρος των ονείρων»,Αγγελική Δαρλάση,εκδόσεις Πατάκη, σχεδιάστηκε με φιλαναγνωστικές προτάσεις από την Έλενα Αρτζανίδου,εκπαιδευτικό-συγγραφέα.

    1η Δράση.
    -Δείτε το βίντεο και αμέσως μετά πείτε ότι αυτό σας προκάλεσε.
    -Καταγράψτε αμέσως μετά αυτές τις σκέψεις σε μια μικρή σύντομη πρόταση και απλά φυλάξτε το.
    (Φάροι στην άγρια Θάλασσα)


    2η Δράση
    Ανάγνωση όλου του βιβλίου στην ώρα της φιλαναγνωσίας μέσα στην τάξη

    3η Δράση
    -Είχε κάποιο κοινό το βιβλίο με ότι είχατε παρακολουθήσει στο βίντεο ή είχε κάτι κοινό με όσα είχατε πει και καταγράψει;

    4η Δράση
    Ερωτήσεις Κατανόησης που αφορούν την ιστορία του βιβλίου.
    -Ποιοι ήταν οι ήρωες;
    -Ποιος ο ρόλος των ονειροφυλάκων;
    -Ποιον ή ποια ξεχωρίσατε;
    -Με ποιον/ποια θα θέλατε να συναντηθείτε και γιατί;
    Ερωτήματα που αναδεικνύουν τα συναισθήματα.
    -Η ιστορία σας γέννησε κάποια συναισθήματα και ποια;
    -Ας διαβάσουμε μαζί τώρα ξανά τις σελίδες 70,71,72,73,74,75 στην αρχή του.
    -Μιλήστε για τα όποια συναισθήματα μόλις νιώσατε. Ορίστε τα λεκτικά.
    -Ζωγραφίστε το συναίσθημα ή τα συναισθήματα με αφορμή των σελίδων που μόλις διαβάσαμε.

    5η Δράση
    Θεατρική έκφραση: Οι ονειροφύλακες και ο φάρος των ονείρων.
    Στηρίζετε στη μεθοδολογία του βιβλίου 
    5 βήματα για δράση
    Έλενα Αρτζανίδου –Ανδρέας Καρακίτσιος
    -Φανταστείτε πως είστε ο Βίκτωρ ή ο Νταν ή η Μαλβίνα ή η Αστερινή ή ένας Εφιάλτης.
    -Κινηθείτε ανάλογα βάζοντας ένα χαρακτηριστικό που να φαίνεται καθώς κινείστε έντονα,π.χ άγρια,αέρινα,καμπουριαστά…Και να θυμάστε έχετε φτερά οι  Ονειροφύλακες ακόμη και οι Εφιάλτες..
    -Πετάξτε με διάθεση να γκρεμίσετε ένα εμπόδιο
    -Κινηθείτε αγριεμένοι-απογοητευμένοι-χαρούμενοι.

    6η Δράση
    Δραματοποίηση.
    Ρόλοι:1 Πύργος,4άδα Σκοτάδι,4αδα Φως,4αδα Ονειροφύλακες,4άδα Ονειροκτόνοι,4άδα Χαρούμενα όνειρα,4άδα Άρρωστα όνειρα.
    *α.Πάμε να κάνουμε μια πρόβα-δίχως μουσική, απλά ο εμψυχωτής εκπαιδευτικός, αφηγείται την σκηνή.
    β.Πάμε να παίξουμε και με μουσική
    1η σκηνή
    Μουσική: cd 2046, truck-1 για 1:30΄΄  
    Ξαφνικά σκοτάδι όρμισε στη χώρα και απλώθηκε δεξιά αριστερά αλλά και στο Βορρά και το Νότο.Σκοτάδι απλώθηκε παντού και κύκλωσε αγριεμένα τον πιο παλιό Πύργο του κόσμου. Και ο Πύργος όσο το Σκοτάδι γύρω γύρω γύρω του έτρεχε και γύρω γύρω γύρω τον πλησίαζε ο Πύργος έτρεμε και τότε τα παραθυρόφυλλα άνοιγαν έκλειναν, άνοιγαν έκλειναν φοβισμένα, άνοιγαν έκλειναν με θόρυβο και όμως στιγμή δεν τρόμαζαν το σκοτάδι, αντίθετα το προκαλούσαν να συνεχίσει τον αγριεμένο χορό που άλλοτε ήταν ομαδικός και άλλοτε σε ζευγάρι..

    2η σκηνή.
    Μουσική: cd πολίτικη κουζίνα, truck-2,χρόνος:από την αρχή και συνεχίζει και στην επόμενη σκηνή
    Όταν όμως το φως φάνηκε το Σκοτάδι άρχισε να τρέχει πάνω κάτω και να χάνεται και αμέσως το Φως κινήθηκε ανάλαφρο,χαρούμενο και στις  μύτες των ποδιών του.ενώ όσο προχωρούσε μέσα στην πόλη, τότε μόνο αποφάσισε και έκανε στροφές, μια δυο και τρεις γύρω από τον εαυτό του. Χαρούμενο το φως πηδούσε στον αέρα για να φωτίσει κάθε γωνιά των Ονειροφυλάκων.

    3η σκηνή
    Μουσική: cd πολίτικη κουζίνα, truck-2 ,χρόνος: συνέχεια δίχως διακοπή μέχρι το 3:15΄΄
    Και να,στον ουρανό οι Ονειροφύλακες πέταξαν χαρούμενα κουβαλώντας ο καθένας από ένα Όνειρο που γελά. Ζικ ζακ στον ουρανό οι ονειροφύλακες, μια δεξιά μια αριστερά στον Ονειροδιάδρομο. Αργά αργά χαρούμενα.Ψηλά ψηλά στριφογυρνούν σαν χορευτές και μπαλαρίνες μαζί Ονειροφύλακες και Όνειρα χαράς και πριν χωρίσουν γίνονται ζευγάρι και χορεύουν χαρούμενο βαλς.

    4η σκηνή
    Μουσική: cd 2046, truck-1 για 1:30΄΄  
    Όμως το χορό τους τον χαλούν οι Ονειροκτόνοι που φτάνουν με βήματα αργά αργά. Αργά και βαριά. Βαριά βήματα που γεννούν τον πανικό. Αγριεμένοι ορμούν με βήματα μπροστά και αναγκάζουν τους Ονειροφύλακες να  φύγουν μόνοι πετώντας και χτυπώντας γρήγορα, πάνω κάτω τα φτερά τους Στα χέρια τους τα Όνειρα χαράς παγιδεύονται. Τα σφίγγουν δυνατά στην αγκαλιά  τους και εκείνα άρρωστα και λυπημένα ακολουθούν μέχρι που τα αναγκάζουν να χορέψουν λυπημένα ένα ταγκό.
    Όμως το Φως μαζί με τους Ονειροφύλακες επιστρέφουν και ο χορός των Ονειροκτόνων παγώνει και ένας νέος κυκλωτικός χορός φωτιάς σαν των ινδιάνων ξεκινά, χορός χαράς,που αναγκάζει τους Ονειροκτόνους να πετάξουν γρήγορα και μόνοι μακριά.

    7η Δράση
    Εικαστική παρέμβαση
    Ζωγραφίστε τον ή τους ήρωες που νιώσατε πιο κοντά τους.
    .............................................................................................................................................
    Ο Κώδικας 99
    Γιώτα Φώτου
    Εκδόσεις Ψυχογιός, σχεδιάστηκε με φιλαναγνωστικές δράσεις από την Έλενα Αρτζανίδου,ενώ η πρόταση δημιουργικής γραφής είναι της Έλενας Αρτζανίδου και της Χρύσας Κουράκη.Το μοντέλο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, (με άλλο βιβλίο) από τις υπογράφουσες,στο 1ο Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής τον Οκτώβριο 2013, στο Κολλέγιο Αθηνών.

    1η Δράση
    Παρατηρήστε την εικόνα
            Τι μπορεί να είναι;
    ·         Ποιες λέξεις σας προκαλεί να πείτε;
    2η Δράση
    Ανάγνωση όλου του βιβλίου.
    3η Δράση
    α.Βρήκατε κάτι κοινό στην ιστορία και στην εικόνα που είχατε δει;
    ·         Τι ήταν αυτό.
    β. Ζωγραφίστε μια  ή περισσότερες εικόνες που το βιβλίο σας προκαλεί να απεικονίσετε.



    4η Δράση 
    Γράψτε έξι λέξεις που το βιβλίο μπορεί να σας βοηθά να γράψετε:
    ·         Ένα ουσιαστικό-το όνομα του κεντρικού ήρωά σας
    ·         Ένα ρήμα που να γεννά δράση.
    ·      Ένα επίθετο μαζί με ένα ουσιαστικό που μπορεί να ορίζει τον τόπο ή και τον χρόνο που η ιστορία σας θα διαδραματίζεται.
    ·         Μια λέξη που γεννήθηκε από την ιστορία που διαβάσατε.
    ·         Μια λέξη  που να ορίζει ένα συναίσθημα.
    ·         Μια λέξη που να γεννά φόβο ή χαρά.
    5η Δράση
    Παρατηρήστε την ή τις  εικόνες που εσείς σχεδιάσατε και αμέσως μετά ξεκινήστε την ιστορία σας που δεν πρέπει να ξεπερνά τις 1200 λέξεις.

    Με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά αφού απολαύσουν την ανάγνωση, «εικονογραφούν» το βιβλίο και στη συνέχεια δημιουργούν μια ιστορία που στην ουσία πηγάζει από λέξεις και συναισθήματα του μυθιστορήματος που διάβασαν. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η πολύμορφη, αβίαστη έκφραση και ταυτόχρονα η εξοικείωση σε πρώτο επίπεδο με τα ουσιώδη στοιχεία μιας ιστορίας όπως είναι ο ήρωας, η δράση, το χωρο-χρονικό πλαίσιο και κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες όπως είναι τα συναισθήματα, εργαλεία βασικά για τη συγγραφή ενός κειμένου (Epstein 1991:13).

    Β΄ ΠΡΟΤΑΣΗ
    H επόμενη πρόταση για δημιουργική γραφή, αποτελεί κατά κάποιο τρόπο προέκταση της προηγούμενης και λειτουργεί πιο εστιασμένα στην αναγνώριση και κατάκτηση συγγραφικών δεξιοτήτων σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στους ήρωες και στη διαδικασία χαρακτηρισμού τους. Η πρόταση αυτή απευθύνεται περισσότερο σε μυημένους μαθητές στη δημιουργική γραφή και έμπειρους αναγνώστες, καθώς προϋποθέτει την αντίληψη των υπαινιγμών, των υποδηλώσεων και συνδηλώσεων του κειμένου, καθώς και τον τρόπο σύνθεσης και κατασκευής του.
    1η Δράση
    Ανάγνωση όλου του βιβλίου
    Παράλληλη Δράση όσο διαρκεί η ανάγνωση του βιβλίου
    ·         Σημειώστε για τον ήρωα (έναν ήρωα) που διαβάζετε και ξεχωρίζει για κάτι δυνατό ή αδύνατο στην προσωπικότητα και στις ενέργειές του.
    ·         Φτιάξτε το περίγραμμα του χαρακτήρα του σε μεγάλο χαρτόνι ή χαρτί του μέτρου. Καθ' όλη τη διάρκεια της ανάγνωσης σημειώστε μέσα στο περίγραμμα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ήρωα, ενώ απ' έξω γράψτε πώς έχουν προκύψει (από λόγια άλλων ηρώων, από σκέψεις, από σχόλια του αφηγητή κτλ.).
    2η Δράση
    Με την ολοκλήρωση του βιβλίου, αλλά και την ολοκλήρωση της καταγραφής των όσων χαρακτηρίζουν τον ήρωα που επιλέξατε:
    ·         Επιλέξτε ένα ή δύο περιστατικά δηλωτικά του χαρακτήρα του ήρωά σας και ξαναγράψτε τα σε α' πρόσωπο, από την οπτική γωνία του ήρωα-πρωταγωνιστή. Αναδείξτε μέσα από την αμεσότητα των σκέψεων, του λόγου, των πιθανών ημερολογιακών ή επιστολικών καταγραφών του την προσωπικότητά του, όπως την έχετε αποτυπώσει στην 1η δράση.
        
    ............................................................................................................................
    Το βιβλίο
    Τα Χριστούγεννα της Μάχης
    Συγγραφέας:Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη
    Εικονογράφηση:Ίρις Σαμαρτζή
    Εκδόσεις Παπαδόπουλος
    Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, στη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών «Αχ.Καψάλης»,3/112/2012 και 12/12/2012 στο Τελλόγλειο Ίδρυμα ΑΠΘ στους μαθητές του 23ου Δ.Σ Θεσ/νίκης.
    1η  α.Δράση
    Παρατηρήστε την εικόνα.
    ·         Πείτε μια λέξη που θα κρεμούσατε στα κλαδιά του δέντρου.

    1η β.Δράση
    ·         Γράψτε τις λέξεις των παιδιών(σε μικρή λωρίδα πολύχρωμου κανσόν) και κρεμάστε τες στο δέντρο. (Ο εκπαιδευτικός έχει ζωγραφίσει ένα παραπλήσιο δέντρο σε μεγάλο φύλλο κανσόν ή σε ξερόκλαδο που θα βρείτε στη φύση)
     2η.Δράση
    Δείτε το μουσικό video από το 3΄10΄΄ μέχρι τέλους.
       

    ·         Ποιo συναίσθημα σας γεννά;
    ·         Τι θα θέλατε να κάνετε;(Περιμένετε να ακούσετε από όλους και μετά)
    ·         Κάντε το.

     3η Δράση
    Παρουσίαση του βιβλίου και Ανάγνωση της ιστορίας.
    Τα Χριστούγεννα της Μάχης
    Συγγραφέας:Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη
    Εικονογράφηση:Ίρις Σαμαρτζή
    Παπαδόπουλος

    4η Δράση
    Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης-Προβολική ερώτηση.
    ·  Ποια είναι η ηρωίδα και τι επιθυμεί;
    ·  Ποια λύση δίνει στο πρόβλημα της ιστορίας;
    ·  Αν σαν την ηρωίδα διαπιστώνατε πως δεν έχετε χριστουγεννιάτικα στολίδια πως θα στολίζατε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο του σπιτιού σας;
    5η Δράση
    Ζητήστε:
    ·  Χρωματίστε,με αγαπημένα χρώματα από κηρομπογιές, ένα φύλλο Α4 κανσόν.
    ·  Διπλώστε στη μέση.
    ·  Κόψτε από την πλευρά που είναι το δίπλωμα μέχρι τη μέση, μικρές ψαλιδιές-λωρίδες.
    ·  Ανοίξτε και κολλήστε για να κάνετε ένα φαναράκι.
    ·  Στολίστε το στο ξερόκλαδο της τάξης σας και ζωντανέψτε το.

    Το βιβλίο της Ελένης Δικαίου σχεδιάστηκε με τις φιλαναγνωστικές δράσεις από την Έλενα Αρτζανίδου Δεκέμβριο 2013 και παρουσιάζεται πρώτη φορά.

    1η Δράση.
    • Δείτε με προσοχή και πείτε τι νομίζετε πως στήνουν;
    2η Δράση
    Ακούστε με προσοχή.(Καρουζέλ,Ευαν.Ρεμπούτσικα)
    • Πείτε τι θα θέλατε να κάνετε;
    • Ακούστε ξανά και κάντε το.
    • Και τώρα θα σας διαβάσω ένα βιβλίο και ίσως βρείτε κάποιο κοινό με ότι είδατε και ακούσατε.
    3η Δράση
    Ανάγνωση βιβλίου
    Το αλογάκι, η τυχερή πασχαλίτσα, μια αρκούδα και εμείς.
    Συγγραφέας: Ελένη Δικαίου
    Εικόνες: Μανώλης Φωνέτης
    Πατάκης
    4η Δράση
    Ερωτήσεις κατανόησης
    • Πείτε αν κοινό που εντοπίσατε στην ιστορία και υπήρχε και στο βίντεο.
    • Ποιοι ήταν οι ήρωες;
    • Τι ένιωθαν να τους λείπει;
    Ερωτήσεις προβολικές.
    • Βρεθήκατε ποτέ στη θέση όπως το αλογάκι και τι ήταν αυτό που σας έλειπε και το θέλατε.
    • Ποιος ήρωας θα θέλατε να είστε και γιατί;
     5η Δράση.
    Θεατρική έκφραση.
    Με τη μουσική από το Καρουζέλ της Ρεμπούτσικα φανταστείτε ότι είστε αλογάκια.
    • Κινηθείτε χοπ χοπ σαν αλογάκια αργά.
    • Κινηθείτε αργά και βαριεστημένα.
    • Τρέξτε χαρούμενα και γύρω γύρω σε ρυθμό χοπ χοπ
    • Σαν αλογάκια χορέψτε μόνα.
    • Βρείτε έναν φίλο σας και χορέψτε σε ζευγάρια.
    6η Δράση
    Ακίνητη φωτογραφία ανά δυο και ο τρίτος την απεικονίζει

    • Γίνετε τριάδες.
    • Αποφασίστε ποιος είναι ο ζωγράφος και ποιος το αλογάκι και το σκυλί.
    • Στήστε αυτοί που υποδύεστε το άλογο και το σκυλί μια στιγμή από το βιβλίο δηλ.Το άλογο και το σκυλί συνομιλούν ή τη στιγμή που τρέχουν ή όταν…
    • Ο ζωγράφος όταν οι δυο είναι έτοιμοι ζωγραφίζει τα μοντέλα του
    • Βάλε-Ζωγράφος, μετά δυο συννεφάκια από πάνω τους και όταν τελειώσει η ζωγραφική γράψε αυτό που θα ήθελες να ακουστεί  από το στόμα τους και ίσως δεν το είπαν οι ήρωες στο βιβλίο.
    .........................................................................................................................
    2η ΝΕΑ Πρόταση 2013
    Το βιβλίο: 
    Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;
    Συγγραφέας:Βαγγέλης Ηλιόπουλος
    Εικονογράφηση:Κιάρα Φεντέλε
    Εκδόσεις Πατάκη
    σχεδιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου με τις παρακάτω δράσεις το Δεκέμβριο 2011 παρουσιάστηκε σε εκπαιδευτικούς ,μαθητές και τους φοιτητητές του ΤΕΠΑΕ και Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ στα πλαίσια της συνεργασίας με τον καθηγητή Αντρέα Καρακίτσιο και με Δραματοποίηση Νοέμβριο 2013
    1η Δράση
    -Ακούστε το τραγούδι.
    (Μην προβάλετε το video μόνο ακρόαση του μουσικού κομματιού) Χριστουγεννιάτικα κάλαντα: Τρίγωνα κάλαντα.http://www.youtube.com/watch?v=v8d9xHnm7H0
    Ερωτήσεις.
    -          Ποια διάθεση σας προκάλεσαν;
    -          Τι θα θέλατε να κάνετε αν το ακούγατε ξανά; 
    2η Δράση
     Παίζουμε το ίδιο τραγούδι και είναι μόνο για ακρόαση.
             -Ακούστε και κάντε αυτό που προτείνατε πριν.
    3η Δράση
    Ακούστε το επόμενο τραγούδι δεν προβάλετε το video. «Παιδική χορωδία Δ.Τυπάλδου-Κάλαντα Πρωτοχρονιάς».
    http://www.youtube.com/watch?v=ESnFsbGLhAA
    -Πείτε τι σας έρχεται στο μυαλό;
     -Αν τα τραγούδια σας ξύπνησαν λέξεις και διάθεση Χριστουγεννιάτικη,ακούσετε και μια ιστορία για να δούμε ποια άλλη διάθεση μπορεί να σας γεννήσει.
         Παρουσίαση του βιβλίου
    Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;
    Συγγραφέας: Βαγγέλης Ηλιόπουλος
    Εικονογράφηση:Κιάρα Φεντέλε
    Εκδόσεις Πατάκη

    Ερωτήσεις πριν την ανάγνωση:
    -Που μπορεί να πήγαν τα Χριστούγεννα;
    -Άραγε αν μάθουμε που πήγαν τα Χριστούγεννα θα στενοχωρηθούμε ή θα χαρούμε; Τι νομίζετε;
    5η Δράση
    Ανάγνωση της ιστορίας
    Διαβάζουμε πάντα όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν μέρες ,αλλά πρέπει να διαβαστεί όλη η ιστορία ή το παραμύθι, με ή χωρίς μουσική που θα ντύνει το κείμενο. Δε δείχνουμε τις εικόνες κατά την ανάγνωση υποσχόμαστε πως θα τις δουν στο τέλος.Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας. Πιστεύουμε στο κείμενο που επιλέξαμε και το μοιραζόμαστε με την ομάδα μας.
    Ερώτηση προβολική και αιτιολόγησης.
    Αν σας ζητούσαν να τρυπώσετε σε κάποια σελίδα της ιστορίας π.χ στο ξενοδοχείο, στο μαγαζί με τα δώρα στο στάβλο ή…που θα τρυπώνατε και γιατί;
    ΝΕΑ ΔΡΑΣΗ 2013
    ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ από την Έλενα Αρτζανίδου
    Που πήγαν τα Χριστούγεννα

    Ρόλοι:3(παιδί,μαμά,μπαμπάς)-3(παιδιά κάλαντα)-5 ζευγάρια χορευτές στο ξενοδοχείο-10 χιονούλες- και 2παιδιά ζευγάρι(Μαρία Ιωσήφ υπονοείται)

    Αφηγητής
    Η ιστορία συνέβη πριν καιρό.όλα ξεκίνησαν όταν ο Νίνο ρώτησε τους γονείς τους  «Που πήγαν τα Χριστούγεννα»,αλλά δυστυχώς εκείνοι δε γνώριζαν και τότε αποφάσισαν να τα αναζητήσουν.

    1η σκηνή-Μουσική: cd Πολίτικη κουζίνα-truck 4 και 5 για ένα 1:30΄΄ το καθένα και cd από παραδοσιακά κάλαντα Χριστουγέννων
    Ξημέρωσε Παραμονή Χριστουγέννων και ο Νίνο φόρεσε τα γάντια του έβαλε το σκούφο του το ίδιο και οι γονείς του και βγήκαν στους δρόμους.Περπάτησαν αργά αργά και με φανερή αγωνία αργά αργά μέχρι το κέντρο της πόλης. Έξω από τα μαγαζιά ακούγονταν μουσικές και ο Νίνο δίχως να το σκεφτέι έστησε χορό μαζί με τη μαμά του, ο μπαμπάς ξεχνώντας προς στιγμή τα Χριστούγεννα γελούσε και βαρούσε παλαμάκια. Και σαν ο χορός σταμάτησε μπροστά τους έφτασαν χαρούμενα χοροπηδώντας παιδιά που τους τραγούδησαν τα κάλαντα.
    «Χριστούγεννα», φώναξε ο Νίνο και τα παιδιά διαλύθηκαν.

    2η σκηνή-Μουσική: cd Πολίτικη κουζίνα- truck 4 για 1:20΄΄και cd Ameli- truck 3 για 1:20’’ και cd 2046- truck 1
    Λίγο παρακάτω ο Νίνο και η οικογένειά του άκουσαν χαρούμενες φωνές και μουσικές μέσα από τη σάλα ενός ξενοδοχείου. Περπατώντας αργά αργά στις μύτες πλησίασαν και τότε μαρμάρωσαν σαν φωτογραφία σαν είδαν μια ομάδα χορευτών να χορεύει όμορφο βαλσάκι Χριστουγέννων.Σαν σταμάτησε ο χορός ο Νίνο λες και συνήλθε και φώναξε:
    «Χριστούγεννα»,οι χορευτές τρόμαξαν σαν κομπρεσέρ και άλλος έφυγε από εδώ άλλος από εκεί και άλλοι σα σούστες εξαφανίστηκαν στο μεγάλο ξενοδοχείο.

    3η Σκηνή-Μουσική:cd 2046- truck 1για 1:00΄΄ και από το Ameli-tru0΄΄ck 1για 1:30΄΄
    Στεναχωρημένος  ο Νίνο μαζί με την οικογένειά του άφησαν τα φώτα του ξενοδοχείου και περπάτησαν με χαμηλωμένα τα κεφάλια στους δρόμους μέχρι που βγήκαν έξω από την πόλη.Ο Νίνο έτρεμε το ίδιο και οι γονείς του όταν είδαν χιονούλες να στολίζουν τον ουρανό και να αγκαλιάζουν τη γη.Οι χιονούλες  τους κύκλωσαν στην αρχή και μετά χαρούμενες χόρευαν μόνες τους και άλλες δυο δυο,Κάνανε στροφούλες και αμέσως μετά άπλωναν δεξιά και αριστερά τα χέρια σαν μπαλαρίνες πετυχημένες.

    4η σκηνή .Μουσική: cd 2046 truck 1 για 1:00΄΄και Χατζηδάκης «Πορνογραφία» truck 6 1:20΄΄
    Σαν οι νυφούλες τέλειωσαν τότε ήταν που ο Νίνο είδε ένα χαμηλό φως.Μαζί με τους γονείς του  περπάτησαν με μεγάλα βαριά βήματα που βούλιαζαν στο αφράτο χιόνι Πλησίασαν το μεγάλο παράθυρο και τότε είδαν μια γυναίκα με ένα μωρό  να το κρατά αγκαλιά και να περπατά πάνω κάτω πάνω κάτω και να του τραγουδά(νανί νανί το μωρό μου για να κάνει…)
     Δίπλα της και ένας άντρας κοιτούσε το μωρό, χαμογελούσε και σιγοτραγουδούσε. Τα μάτια του Νίνου μεγάλωσαν και η φωνή του ακούστηκε παντού:
    «Να εδώ είναι τα Χριστούγεννα» είπε και έτρεξε
    μαζί και οι γονείς του και μπήκαν μέσα.Γονάτισαν μπροστά τους και τότε οι Χιονούλες, οι χορευτές και τα παιδιά με τα τριγωνάκια έτρεξαν προς στο σπίτι και τραγούδησαν χριστουγεννιάτικο τραγούδι
    Ακούγετε το «Τρίγωνα κάλαντα» και αμέσως μετά ακούγονται όλα τα παιδιά μαζί.
    Για τέλος όλοι μαζί φωνάζουν: «Εδώ είναι τα Χριστούγεννα».

    1η Πρόταση
    Το βιβλίο: 
    Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;
    Συγγραφέας:Βαγγέλης Ηλιόπουλος
    Εικονογράφηση:Κιάρα Φεντέλε
    Εκδόσεις Πατάκη
    σχεδιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου με τις παρακάτω δράσεις το Δεκέμβριο 2011 παρουσιάστηκε σε εκπαιδευτικούς ,μαθητές και τους φοιτητητές του ΤΕΠΑΕ και Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ στα πλαίσια της συνεργασίας με τον καθηγητή Αντρέα Καρακίτσιο.
    1η Δράση
    -Ακούστε το τραγούδι.
    (Μην προβάλετε το video μόνο ακρόαση του μουσικού κομματιού) Χριστουγεννιάτικα κάλαντα: Τρίγωνα κάλαντα http://www.youtube.com/watch?v=v8d9xHnm7H0
    Ερωτήσεις.
    -          Ποια διάθεση σας προκάλεσαν;
    -          Τι θα θέλατε να κάνετε αν το ακούγατε ξανά; 
    2η Δράση
     Παίζουμε το ίδιο τραγούδι και είναι μόνο για ακρόαση.
    «Τρίγωνα κάλαντα Gummy Bear» .http://www.youtube.com/watch?v=v8d9xHnm7H0
             -Ακούστε και κάντε αυτό που προτείνατε πριν.
    3η Δράση
    Ακούστε το επόμενο τραγούδι δεν προβάλετε το video. 
    «Παιδική χορωδία Δ.Τυπάλδου-Κάλαντα Πρωτοχρονιάς»
    http://www.youtube.com/watch?v=ESnFsbGLhAA

          - Πείτε τι σας έρχεται στο μυαλό; 
        -Αν τα τραγούδια σας ξύπνησαν λέξεις και διάθεση Χριστουγεννιάτικη,     
         ακούσετε και μια ιστορία για να δούμε ποια άλλη διάθεση μπορεί να σας 
         γεννήσει.

        
     Παρουσίαση του βιβλίου
    Πού πήγαν τα Χριστούγεννα;
    Συγγραφέας: Βαγγέλης Ηλιόπουλος
    Εικονογράφηση:Κιάρα Φεντέλε
    Εκδόσεις Πατάκη
    Ερωτήσεις πριν την ανάγνωση.
    -Που μπορεί να πήγαν τα Χριστούγεννα;
    -Άραγε αν μάθουμε που πήγαν τα Χριστούγεννα θα στενοχωρηθούμε ή θα χαρούμε; Τι νομίζετε;

    5η Δράση
    Ανάγνωση της ιστορίας
    Διαβάζουμε πάντα όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν μέρες ,αλλά πρέπει να διαβαστεί όλη η ιστορία ή το παραμύθι, με ή χωρίς μουσική που θα ντύνει το κείμενο. Δε δείχνουμε τις εικόνες κατά την ανάγνωση υποσχόμαστε πως θα τις δουν στο τέλος.Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας. Πιστεύουμε στο κείμενο που επιλέξαμε και το μοιραζόμαστε με την ομάδα μας.
    Ερώτηση προβολική και αιτιολόγησης;
    -    Αν σας ζητούσαν να τρυπώσετε σε κάποια σελίδα της ιστορίας π.χ στο ξενοδοχείο, στο μαγαζί με τα δώρα στο στάβλο ή…που θα τρυπώνατε και γιατί;

    Εικαστική δημιουργίας.

    Ζωγραφίστε αυτή την εικόνα με σας μέσα κοντά ή μακριά από τον ήρωα ή τους ήρωες που θα συναντήσετε και γράψτε την πρώτη λέξη που θα θέλατε να πείτε.
    6η Δράση
    Σε ζευγάρια: ο α΄ περιγράφει κάποιο δώρο χωρίς να το αποκαλύπτει και ο β΄το μαντεύει. Οι ρόλοι αντιστρέφονται με τον  α΄ να μαντεύει και τον β΄να περιγράφει κάποιο χριστουγεννιάτικο δώρο. Στο τέλος ζητάμε να ζωγραφίσουν τα δώρα που μάντεψαν σωστά. Ο καθένας ζωγραφίζει ότι μάντεψε σε μικρό κάνσον καρτελάκι και στολίζει στο δέντρο της τάξης.
    7η Δράση
    -Πείτε την ιστορία αλλάζοντας την:
    α)Ο ήρωας της ιστορίας που θα την αφηγείται θα πρέπει να είναι τα Χριστούγεννα που αναζητά τους ανθρώπους που έχουν κρυφτεί ή εξαφανιστεί.
    β) Περιγράψτε τα Χριστούγεννα δηλ. είναι άνθρωπος ή καράβι , ή ένα δυνατό φως ή μια κοπέλα ή... και βάλτε πολλά φανταστικά εμπόδια μέχρι να βρει αυτό που ψάχνει.
    Δουλέψτε σε τετράδες.
    Τέλος η κάθε τετράδα αφηγείται  προφορικά στους συμμαθητές της ενώ η ιστορία της μαγνητοφωνείται.
    Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
    Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
    Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
    Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
    Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.
    Δεν είναι μάθημα πίσω από θρανία.
    Το βιβλίο
    Η δύναμή μου
    Συγγραφέας:Κωνσταντίνα Αρμενιάκου
    Εικονογράφηση:Νικόλας Ανδρικόπουλος
    Μεταίχμιο
    Σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από την Έλενα Αρτζανίδου, με τις παρακάτω δράσεις, 20/11/2012 στo Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών.

    1η Δράση
    ·         Παρατηρήστε την εικόνα.Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.

    ·         Παρατηρήστε την εικόνα και ακούστε τη μουσική.
    ·         Ποιο συναίσθημα σας γεννά που μπορεί να είναι ίδιο με αυτό του ήρωα;
    ·         Παίξτε το μουσικό κομμάτι:Ελένη Καραίνδρου-Νοσταλγικό.
     2η Δράση
    Δίνεται ασπρόμαυρη φωτοτυπία την παραπάνω εικόνα και ζητάτε:
    ·         Κρατήστε την εικόνα στα χέρια σας και μόνο με μια κίνηση αλλάξτε τη διάθεση του προσώπου που απεικονίζεται.

    2η β.Δράση
    ·         Ακούστε όλο το μουσικό κομμάτι με προσοχή (μπορούν να βλέπουν και τις εικόνες που το συνοδεύουν χωρίς να είναι το ζητούμενο.(Μάριος Φραγκούλης-Βασιλιάς).

    Ερώτηση:
    ·         Ποιος είναι ο ήρωας του μουσικού κομματιού και τι απαιτούσε από το λαό του;
     Ακούστε την ιστορία που θα σας διαβάσω με έναν βασιλιά. Άραγε να μοιάζουν;

    3η Δράση
    Παρουσίαση και Ανάγνωση ιστορίας
    Η δύναμή μου
    Συγγραφέας:Κωνσταντίνα Αρμενιάκου
    Εικονογράφηση:Νικόλας Ανδρικόπουλος
    Μεταίχμιο
     Ερωτήσεις Κατανόησης-Προβολικές ερωτήσεις
    • Ποιο το όνομα του βασιλιά;
    • Ποια η αδυναμία του;
    • Τι του συνέβη και ποιοι το προκάλεσαν.
    • Αν για μέρα σας ορίσουν αρχηγό μιας πόλης υπάρχει κάτι που θα σας φόβιζε; Αν «ναι» που και σε ποιους θα αναζητούσατε τη δύναμη;
    4η δράση
    Εικαστική δημιουργία.
    Δύο ομάδες των τεσσάρων.
    1η ομάδα
    Ζωγραφίστε, σε Α4 αφού συζητήσετε, τον Ανδριανό σε διαφορετικές διαθέσεις, άρα να προκύψουν τέσσερις εικόνες .
    2η ομάδα
    Τέσσερα Α4, χωρίστε τα σε δυο μέρη με μια γραμμή και αφού συζητήσετε τι θα κάνει ο καθένας από αυτό που άκουσε, ζωγραφίστε σε κόμικς και βάλτε συννεφάκι δίχως λέξεις,
    • τον Ανδριανό σε πανικό,
    • μπροστά στο πλήθος να γελοιοποιείται μετά την κατάποση του φίλτρου,
    • τον πρίγκιπα Ανδριανό διωγμένο από το βασίλειό του,
    • και τη δυναμική επιστροφή του.
    Με την ολοκλήρωση της εικονογράφησης ανταλλάξτε τις εικόνες σας και προσθέστε λέξεις που θα μπορούσε να πει ή να σκεφτεί ο Ανδριανός, στα συννεφάκια.
    3η ομάδα-Ζευγάρι
    Αποφασίστε και ζωγραφίστε το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο που θα ντύσει τις άλλες σελίδες. Δώστε το δικό σας τίτλο.
    Καλή επιτυχία και συνεχίστε και με δικές δράσεις.
    Μην ξεχνάτε ότι προτείνετε δεν είναι μοναδική ιδέα.
    Δεν υλοποιείτε σε μια διδακτική ώρα φιλαναγνωσίας .
    Δεν ακολουθείτε αυστηρά όπως παρουσιάζεται.
    Δεν λησμονούμε πως όλα οδηγούν μόνο στην απόλαυση του βιβλίου, τη συγκίνηση και στην ουσιαστική επαφή μαζί του.